• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Nike stopt met verkoop golfclubs

Nike stopt met verkoop golfclubs

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Het gaat al jaren niet goed met de golfdivisie van Nike. Daarom heeft het sportmerk besloten om met een gedeelte van de golftak te stoppen. In de toekomst zullen er geen golfclubs en uitrusting (zoals tassen en ballen) meer worden geproduceerd. De productie van kleding en accessoires van de golfdivisie blijft wel bestaan.

Nike heeft niet bekendgemaakt wanneer het stopt met de productie van golfclubs en -uitrusting. Het sportmerk laat aan de media weten zich vooral te focussen op de innovatie van golfschoenen en -kleding en de samenwerking met professionele golfers.

Nike heeft in het afgelopen jaar de omzet in de golftak met 8 procent zien dalen tot 706 miljoen dollar (634 miljoen euro). Daarmee was golf de slechtst presterende divisie van het sportmerk. De omzet bij de golfdivisie daalde al jaren. De golftak is goed voor 3 procent van de totale omzet van Nike.

Voorheen had Nike veel profijt van de samenwerking van professioneel golfer Tiger Woods, die als wereldwijde golflegende voor veel naamsbekendheid van Nike zorgde. Inmiddels is hij niet meer de grote golfer die hij ooit was, en ook is zijn imago beschadigd door een aantal schandalen.

Daarnaast heeft Nike ook veel last van zijn grote concurrent Under Armour, die veel succes heeft dankzij samenwerkingen met topsporters. Jordan Spieth, die vorig jaar de nummer 1 golfer ter wereld was, draagt sportkleding van Under Armour.

Met de beslissing om de delen van de golftak te verkopen volgt Nike het voorbeeld van Adidas, die in mei de delen van golfmerken merken TaylorMade, Adams en Ashworth in de etalage zette.

Beeld: Facebook Nike

Nike