Nike boekt omzetstijging van 10 procent in 2015

Nike heeft een uitstekend jaar achter de rug. In het afgelopen boekjaar rapporteerde het sportmerk een omzetstijging van 10 procent. De online omzet steeg maar liefst 59 procent tot 1,19 miljard dollar (1,06 miljard euro).

In het vierde kwartaal rapporteerde Nike een winststijging van 25 procent per aandeel. Voor het gehele boekjaar steeg de verwaterde winst per aandeel met 26 procent tot 3,70 dollar. Dat was te danken aan een omzetgroei van 10 procent. In het vierde kwartaal steeg de omzet met 5 procent tot 7,8 miljard dollar. Zonder correcties kwam de winst in het laatste kwartaal uit op 13 procent. Voor het gehele boekjaar steeg de winst met 10 procent tot 30,6 miljard dollar (27,5 miljard euro), en zonder correcties kwam de winststijging uit op 14 procent.

“2015 was een uitstekend jaar voor Nike,” zegt president en CEO Mark Parker. “Onze consistente groei zet zich voort dankzij de band met onze consumenten en ons vermogen om in een ongekend tempo en in ongekende omvang innovatie te leveren. Er is geen enkel moment in onze geschiedenis geweest waarbij het groeipotentieel van Nike groter is geweest.”

De omzet van Nike kwam uit op 7,4 miljard dollar (6,6 miljard euro), wat neerkomt op een stijging van 13 procent zonder wisselkoerscorrecties. De groei werd op bijna alle markten gerapporteerd, met uitzondering van de opkomende markten en de voetbalwereld. De omzet van Converse kwam uit op 435 miljoen dollar (391 miljoen euro), wat neerkomt op een stijging van 14 procent zonder wisselkoerscorrecties. Dat was vooral te danken aan de overgang naar een directe distributie in Oostenrijk, Duitsland en Zwitserland en de sterke prestaties in de Verenigde Staten. De brutomarge steeg tot 60 basispunten.

Nike boekt omzetstijging van 10 procent in 2015

E-commerce Nike stijgt met 59 procent

In boekjaar 2015 kwam de omzet van Nike uit op 28,7 miljard dollar (25,8 miljard euro), een stijging van 14 procent zonder correcties. De groothandel zag de omzet met 10 procent stijgen (zonder correcties), terwijl de omzet uit detailhandel met 29 procent steeg tot 6,6 miljard dollar (5,9 miljard euro) mede dankzij een stijging van 59 procent in e-commerce, 16 procent groei bij een gelijkblijvend aantal winkels en de nieuw geopende winkels. Op 31 mei 2015 had het sportmerk 832 winkels, tegenover 768 winkels een jaar geleden.

Dit jaar passeerde e-commerce voor het eerste de grens van 1 miljard dollar. In een conference call laat CEO Parker weten erg trots te zijn op het online resultaat. “Dankzij de groei van online b2c-omzet liggen voor ons in de toekomst nog veel kansen in e-commerce,” laat hij volgens de website Seeking Alpha weten.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN