Waar Urban Outfitters, Inc. de omzet nog licht zag toenemen in 2017, nam het netto inkomen drastisch af, zo blijkt uit de gerapporteerde jaarcijfers. Het inkomen halveerde van 218 miljoen dollar (175 miljoen euro) naar 108 miljoen dollar (86,9 miljoen euro).

Het bedrijf rapporteerde een omzet van 3,6 miljard dollar (2,8 miljard euro) dankzij een stijging van 2 procent in het afgelopen financiële boekjaar. De brutowinst viel iets lager uit dan het voorgaande jaar, 1,17 miljard dollar (942 miljoen euro). Het jaar sloot de groep, dat de merken Urban Outfitters, Free People Anthropologie, Terrain en BHLDN in het portfolio heeft, af met een positief vierde kwartaal. “Ik ben verheugd om te melden dat URBN recordverkoop in het vierde kwartaal heeft behaald dankzij positive verkoop bij gelijk aantal winkels bij alle merken,” aldus CEO Richard A. Hayne van de groep.

In de retail behaalde het bedrijf een lichte toename, van 3,25 miljard naar 3,29 miljard dollar (2,6 miljard euro). De groothandel nam het meeste toe, van 288 miljoen naar 316 miljoen dollar (254 miljoen euro). Het merk Free People zag de omzet toenemen, terwijl Urban Outfitter, dat meerdere winkels heeft in Nederland, de omzet licht zag dalen.