• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Minder winst voor Tod's in 2014

Minder winst voor Tod's in 2014

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

De Italiaanse luxe modegroep Tod's SpA rapporteerde een daling van de nettowinst naar 97,1 miljoen, vergeleken met 133,8 miljoen euro in 2013. In januari rapporteerde het bedrijf al een onveranderde omzet van 965,6 miljoen euro.

Tod's voorzitter en CEO Diego Della Valle zei in een persbericht dat de winstdaling het gevolg was van investeringen in het productie-, communicatie-, en distributienetwerk en minder consumentenbestedingen aan luxegoederen in grote markten. Hij zei wel vertrouwen te hebben in de groei in het lopende boekjaar, 'ondanks een immer onzekere en uitdagende context'.

Emilio Macellari, CFO van Tod's zei in een interview met analisten dat het moeizame consumentenklimaat, met name in Azië, het bedrijf vorig jaar parten speelde en dat het dit jaar ook het geval zou zijn. Ook speelden ongunstige belastingen in landen waar het bedrijf de meeste winst genereerden een rol.

Goede hoop voor 2015

De vergelijkbare omzet daalde in de eerste tien weken van het lopende boekjaar met 10,6 procent, mede als gevolg van de koude winter in de Verenigde Staten en het aanhoudende moeizame consumentenklimaat in China en Hongkong. Volgens Macellari arriveerden de meest succesvolle stukken uit de collectie pas eind februari en begin maart in de winkels, en gelooft hij dat het tweede kwartaal beter zal verlopen.

Macellari zei vertrouwen te hebben in het behalen van de jaaromzetstijging van 5,5 procent die analisten hebben voorspeld, en zegt zich daar 'geen zorgen' om te maken. Ook denkt hij dat de verwachting van een EBITDA marge van 20,3 procent (vergeleken met 20 procent in 2014) haalbaar is.

Volgens Macellari, zal Tod's dit jaar zo'n 25 nieuwe filialen openen, waaronder een aantal shop-in-shops in warenhuizen. Vier ervan worden in de Verenigde Staten geopend, tussen de vijf en tien in Europa, en in China rond vijf winkels. Tot op heden heeft Tod's al acht nieuwe locaties geopend.

Het schoenenmerk Roger Vivier blijft het hardst groeiende merk binnen de groep, en Macellari verwacht dat het eind dit jaar de hoogste omzet van alle merken in de groep zal genereren. Dit betekent echter niet dat Tod's de strategie voor het merk zal aanpassen. De exclusiviteit van Rober Vivier wordt gewaarborgd, aldus Macellari. Hij liet ook doorschemeren dat het licentiecontract voor het merk, dat in 2016 afloopt, of vernieuwd wordt of dat de groep het merk zal trachten over te nemen. De beslissing zal eind dit jaar worden genomen.

Tod's