• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Minder winst voor LVMH in 2014

Minder winst voor LVMH in 2014

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Luxeconcern LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton rapporteerde in 2014 een winststijging van 64 procent naar 5,65 miljard euro, met name dankzij de verkoop van een belang van 23 procent in rivaal Hermès. Zonder deze meevaller van 2,8 miljard euro, daalde de recurrente operationele winst echter met 5 procent.

De omzet steeg met 6 procent naar 30,6 miljard euro. Volgens LVMH werd de omzet negatief beïnvloed door ongunstige wisselkoersen.

Minder harde groei luxegoederen

Net als Kering en Richemont ondervond LVMH dat de vraag naar luxegoederen minder hard groeide dan in voorgaande jaren. Volgens een onderzoek van Altagamma samen consultancy Bain & Co groeide de luxegoederenmarkt in 2014 met 5 procent naar 220 miljard euro. In 2013 groeide deze markt met 7 procent, en tussen 2009 en 2012 nam de groei met twee cijfers toe.

Politieke onrust in Rusland en Oekraïne en minder vraag naar luxe in China wegens strengere maatregelen hebben het de grote luxeconcerns in het afgelopen jaar moeilijker gemaakt. Toch is LVMH gunstig gezind over de groeimogelijkheden. "Ondanks een klimaat waarin economische, wisselkoers- en geopolitieke onzekerheden heersen, is LVMH goed in staat in 2015 te blijven groeien in alle divisies," zei topman Bernard Arnault in een persbericht.

De operationele winst in de mode-en lederwarendivisie nam met 2 procent toe naar 3,2 miljard euro, terwijl de omzet met 10 procent naar 10,8 miljard euro steeg, vergeleken met 9,9 miljard in 2013. Deze stijging was echter grotendeels te danken aan de integratie van het luxemerk Loro Piana, dat eind 2013 werd overgenomen. Zonder de omzet van Loro Piana en de effecten van wisselkoersen meegerekend, steeg de omzet van de divisie met slechts 3 procent.

De vraag naar producten van topmerk Louis Vuitton viel het afgelopen jaar tegen. Het merk is in de afgelopen jaren minder exclusief geworden, en doet daarom zijn best om het cachet te vermeerderen door diverse samenwerkingen met beroemdheden als Karl Lagerfeld en architect Frank Gehry en lanceringen van exclusieve, hoger geprijsde producten.

De horloge-en juwelendivisie groeide met 4 procent, de modedivisie met 3 procent en cosmetica en parfum nam met 7 procent toe.

Vraag naar cognac daalde sterk in China als gevolg van de strengere anti-corruptiemaatregelen, waardoor de omzet van de wijn- en drankdivisie met 5 procent daalde.

De grootste vraag was in de Verenigde Staten en Japan, en in het vierde kwartaal steeg de omzet in de Verenigde Staten met 10 procent. De omzet steeg in Europa tegen het einde van het vierde kwartaal, uiteindelijk met een totale jaaromzetgroei van 3 procent, aldus LVMH. In de rest van Azië daalde de jaaromzet met 1 procent.

De verkoop van een belang van 23 procent in modegroep Hermès leverde een winst van 2,8 miljard euro op. De distributie van de aandelen werd door de rechtbank geëist nadat was gebleken dat LVMH heimelijk een belang in zijn rivaal had opgebouwd. Arnault mag persoonlijk wel zijn belang van 8,5 procent in Hermès behouden.

Louis Vuitton
LVMH