(advertentie)
(advertentie)
Minder omzet en winst voor Michael Kors

Michael Kors heeft in het eerste kwartaal een omzetdaling genoteerd van 3,6 procent naar 952,4 miljoen dollar. Ook de winst ging met 15 procent omlaag. Dat is minder dan beleggers hadden verwacht en dat betekent dat de cijfers positief zijn ontvangen. Nadat de resultaten dinsdag voorbeurs bekend waren gemaakt steeg het aandeel Michael Kors 14 procent.

Het Amerikaanse modebedrijf, dat naar oprichter Michael Kors is vernoemd, hanteert een nieuwe strategie en dat werpt zijn vruchten af. Nadat een forse expansie tot marktverzadiging had geleid, streeft het bedrijf nu naar meer exclusiviteit. Michael Kors gaat 125 van de 800 merkwinkels sluiten, het productaanbod wordt gereduceerd, bestaande winkels opgefrist en de inkoopkorting voor warenhuizen teruggeschroefd. Consumenten zijn volgens Michael Kors CEO John Idol bereid meer te betalen voor luxe producten en daar speelt hij op in.

Daarnaast profiteert het merk van groeimarkt Azië. De omzet in de regio steeg in het eerste kwartaal met 60 procent. Zo kan het merk de krimp in Europa en Noord- en Zuid-Amerika opvangen.

Eind vorige maand werd bekend dat Michael Kors schoenenmerk Jimmy Choo overneemt voor ruim 1 miljard euro. Kors verwacht dat de acquisitie ruim 270 miljoen dollar aan omzet zal bijdragen in de tweede helft van het boekjaar. Volgens persbureau Reuters wil Michael Kors meer acquisities doen om het merk verder te laten groeien.

Foto: Michael Kors website