• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Minder netto-verlies voor Hema, mede dankzij kledingverkoop

Minder netto-verlies voor Hema, mede dankzij kledingverkoop

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Hema heeft de resultaten in het tweede kwartaal verbeterd. Het netto-verlies kwam uit op 9,6 miljoen euro, terwijl dat in dezelfde periode vorig jaar nog een verlies van 19 miljoen euro was. De netto-omzet steeg van 267,3 miljoen euro naar 277,8 miljoen euro, wat neerkomt op een stijging van 3,9 procent.

Geen tijd om het hele artikel te lezen? Scroll verder naar beneden voor een korte samenvatting.

De stijgende netto-omzet in het tweede kwartaal was vooral te danken aan de toename van het aantal winkels: er kwamen 24 winkels bij. De consumentenomzet bij een gelijkblijvend aantal winkels steeg daarnaast met 2,6 procent, en dat is al het zesde kwartaal dat de like-for-like consumentenomzet stijgt. Er werd vooral meer kleding verkocht (12,3 procent), ook gingen er meer huishoudelijke artikelen en persoonlijke verzorgingsproducten over de toonbank (2,9 procent). De food-omzet daalde met 3,3 procent.

“We zijn tevreden over de omzet- en margeontwikkeling en de stijging van het genormaliseerde EBITDA in het tweede kwartaal van 2016. Onze internationale winkelformule is zeer populair bij klanten. Om die reden zijn we in Nederland begonnen met het testen van dit succesvolle winkelconcept,” zegt CEO Tjeerd Jegen in een reactie. Ook is hij blij met de vorderingen in e-commerce, waar ‘belangrijke stappen zijn gezet’. “In alle landen hebben we een vernieuwde website en webshop geïntroduceerd en zijn we begonnen met instore picking om de tijd tussen het bestelmoment en het afhalen van online bestellingen in de winkel te verkorten.”

Hema verkleint verlies in Q2

Het genormaliseerde EBITDA zag een stijging van 42,9 procent naar 21,9 miljoen. Dit kwam voornamelijk door de hogere netto omzet en hogere brutomarge. Het netto resultaat verbeterde met 9,4 miljoen euro, waardoor het nettoverlies uitkwam op 9,6 miljoen euro.

De brutomarge werd ook verbeterd; met 2 procentpunt steeg het percentage van 44,1 procent naar 42,1 procent. Dat was te danken aan ‘een betere verkoopmix door de hogere kledingomzet, besparingen op inkoop en minder derving’. Ook lukte het Hema om minder kosten te maken, waardoor het genormaliseerde EBITDA en netto resultaat verbeterden. Hema heeft tevens gewerkt aan een verbetering van de productbeschikbaarheid en verlaging van de voorraden.

Hema blijft inzetten op internationale expansie

Mede door het nieuwe internationale winkelconcept wist Hema sterk te presteren in het buitenland. De netto-omzet steeg met 23,7 procent. Dat kwam vooral doordat er 8 winkels bijkwamen en een bescheiden groei van like-for-like consumentenomzet. Ondanks de uitdagende economische omstandigheden en het lage consumentenvertrouwen steeg de netto omzet in België en Luxemburg met 0,8 procent. In het tweede kwartaal werden er onder meer winkels geopend in Parijs, Londen en Barcelona. Het nieuwe winkelconcept is een onderdeel van de expansiestrategie van Hema, waarbij de warenhuisketen zich focust op Frankrijk, Groot-Brittannië en Spanje. Naast verdere expansie in het buitenland en in e-commerce zet de warenhuisketen ook hard in op het revitaliseren van de winkels in de Benelux.

Hema blijft inzetten op de internationale expansie, dat onderdeel is van de groeistrategie. Om die reden heeft Hema Richard Flint aangesteld, de voormalig vicepresident China van Nike, die als director international de internationale expansie gaat leiden. Eerder werkte hij ook bij Marks & Spencer. "Zijn internationale retailervaring sluit goed aan op Hema’s internationale ambities,” aldus CEO Jegen. “Onze internationale operatie is in de afgelopen jaren een steeds belangrijker onderdeel van ons bedrijf geworden. Een uitbreiding van ons managementteam is een logische vervolgstap om verder invulling te kunnen geven aan onze groeiambities.”

Voor de toekomst houdt Hema vast aan de lange termijnplannen. “Hoewel de financiële resultaten van Hema een positieve ontwikkeling laten zien, zijn we voorzichtig in onze outlook,” stelt Jegen. “We blijven ons richten op onze langetermijnstrategie, het verbeteren van operationele processen en de financiële resultaten.”

In het kort:

  • De netto omzet van Hema steeg met 3,9 procent tot 267,3 miljoen euro
  • Het netto-verlies daalde van 19 miljoen vorig jaar naar 9,6 miljoen euro
  • Het genormaliseerde EBITDA steeg met 42,9 procent naar 21,9 miljoen euro
  • Richard Flint treedt toe tot het managementteam als director international

Beeld: Facebook Hema

HEMA