• Home
  • Nieuws
  • Business
  • ‘Meest uitdagende jaar tot nu toe’ Superdry leidt tot verlies van 95 miljoen euro

‘Meest uitdagende jaar tot nu toe’ Superdry leidt tot verlies van 95 miljoen euro

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Superdry Plc heeft het ‘meest uitdagende jaar toe nu toe’ achter de rug, zo meldt interim CEO Julian Dunkerton in het voorlopige jaarverslag. Onder aan de streep komt het statutaire verlies voor belastingen neer op 85,4 miljoen pond (een kleine 95 miljoen euro). De onderliggende winst voor belastingen is gehalveerd van 97 naar 41,9 miljoen pond (107 naar 46 miljoen euro). Dunkerton benadrukt dat de problemen in het bedrijf en de industrie ‘niet binnen een nacht opgelost zullen zijn’.

Het afgelopen jaar is er een hoop gebeurd bij Superdry. Phil Dickinson werd aangesteld als nieuwe creatief directeur, oprichter Julian Dunkerton mocht ondanks protest van de directie toch terugkeren bij het bedrijf en de aandelen namen een duik na tegenvallende resultaten. Dunkerton nam daarbij tijdelijk de functie van Euan Sutherland over want Sutherland stapte per direct op toen Dunkerton terug in het bedrijf werd gelaten.

Superdry Plc begint aan ‘reset’-jaar

De omzet bij de groep bleef gelijk met het voorgaande boekjaar op een niveau van 871,7 miljoen dollar (968,5 miljoen euro). Voorzitter van Superdry Plc Peter Williams geeft in het verslag toe dat hij teleurgesteld is over de resultaten. Niet veel later slaat hij een positieve toon aan vanwege de kracht van het merk en de mensen in de organisatie die meehelpen het merk op het juiste pad te krijgen.

Het huidige boekjaar ziet Superdry Plc als een jaar van ‘resetten’. Dit jaar gaat de volledige focus op het creëren van een platform voor het merk waardoor het kan terugkeren naar winstgevende groei. Ondanks nieuwe initiatieven in de retail verwacht de groep een lichte daling in het huidige boekjaar, vooral in het eerste halfjaar. Superdry zegt zo min mogelijk kleding te willen verkopen met korting. Kortingen en uitverkoop zullen voornamelijk gebeuren in de outlets van het merk dan bij de eigen winkels en online shop, aldus het verslag. In Europa ziet het merk vooral groeikansen door middel van franchise winkels on de webshop, aldus Dunkerton in het verslag. In de regio zag Superdry de omzet het hardst stijgen het afgelopen boekjaar, met 4,7 procent.

Beeld: Facebook Superdry

Superdry
Superdry Plc