Meer winst voor OTB in 2014

De Italiaanse modegroep OTB, moederbedrijf van merken als Diesel, Viktor & Rolf, Maison Margiela en Marni, zag de nettowinst in 2014 bijna verviervoudigen naar 5,5 miljoen euro. De omzet bleef nagenoeg onveranderd met 1,56 miljard euro.

Een daling van de EBITDA met 15 procent naar 117,4 miljoen euro wijt het bedrijf grotendeels aan wisselkoersschommelingen. Volgens OTB topman Riccardo Stilli speelde de zwakke yen een grote rol hierin. De groep genereert bijna 20 procent van de omzet in Japan.

Diversificatie van het portfolio als succesformule

In een interview met WWD liet Stilli weten dat de komst van John Galliano bij Maison Margiela afgelopen herfst een enorme impuls had gegeven aan de mondiale omzet van het modehuis. Ondanks de populariteit van het merk, genereert Diesel - met 65 procent - nog altijd het grootste deel van de groepsomzet. Volgens Stilli was het doel van de groep om het portfolio te diversificeren, om zodoende minder afhankelijk te zijn van Diesel en daarmee het risico te spreiden. Hij zei dat dit ook gelukt is. “We hebben een goede positie in diverse prijscategorieën,” zei hij.

Vorig jaar werd de distributiestrategie voor Diesel flink onderhanden genomen. Het merk werd naar een hoger segment getild, de groothandelsaccounts werden gestroomlijnd en de bestaande winkels gerenoveerd. Dit alles kostte het merk de nodige omzet, maar volgens Stilli moest dit gebeuren om een betere toekomst voor het merk en de groep te garanderen.

Stilli zei ook dat er bij alle merken ’een goede balans’ is tussen retail en groothandel, met ieder verantwoordelijk voor ongeveer 50 procent van de totale omzet. Er zijn het afgelopen jaar twee nieuwe Margiela winkels bijgekomen, in Milaan, San Francisco en er komt deze maand een nieuwe Marni boetiek in Milaan. Diesel krijgt eind dit jaar een nieuwe flagship store op Madison Avenue in New York.

In 2014 vertegenwoordigde Azië 25 procent van de groepsomzet. Noord en Zuid Amerika genereerden 20 procent van de omzet, en de rest van de wereld de overige 55 procent. Stilli verwacht voor het lopende boekjaar de meeste groei in Azië, met name Japan.

De topman liet tenslotte ook doorschemeren dat de groep om zich heen kijkt naar merken die het mogelijk zou kunnen overnemen. Het merk zou in een hoger segment dan Diesel moeten vallen, zei hij. Tot op heden is er echter niets concreets te melden.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN