• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Meer omzet, minder winst voor Tod’s in H1

Meer omzet, minder winst voor Tod’s in H1

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Tod’s Group SpA realiseerde in het eerste halfjaar van het lopende boekjaar een omzetstijging van 7,9 procent dankzij de omzetgroei van belangrijke Europese markten en Noord en Zuid Amerika en de gunstige effecten van wisselkoersen. Aanzienlijk hogere belastingen leidden echter tot een daling van de nettowinst.

De Italiaanse luxe modegroep boekte in de zes maanden tot met juni een omzet van 515,3 miljoen euro, dankzij groei in het tweede kwartaal in alle regio’s en categorieën. De omzet steeg in het tweede kwartaal met 15 procent ten opzichte van het eerste kwartaal, aldus CFO Emilio Macellari.

De nettowinst daalde echter naar 50,4 miljoen euro, vergeleken met 56,2 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. Macellari weet de daling aan belastingen van 32,6 procent, een stijging van 3,5 procent. Volgens hem werd een groter deel van de winst in landen gegenereerd waar de belastingtarieven hoger lagen.

Zichtbare tekenen van herstel in Italië

Volgens Macellari toont thuisland Italië, nog altijd de grootste markt voor het bedrijf, tekenen van herstel. De groepsomzet steeg daar met 3 procent. Het consumentenvertrouwen lijkt zich sinds het begin van het jaar te herstellen, niet drastisch, maar "er wordt een beetje meer uitgegeven, er is meer vertrouwen, en de Italiaanse vestigingen bevestigen onze verwachtingen," zei hij in een conference call met analisten.

In China, ook een belangrijke markt voor Tod’s, lijkt de periode van economische stagnatie zich te stabiliseren. Volgens Macellari is er geen grote daling meer en zijn de tekenen positief vergeleken met drie tot zes maanden geleden. Hongkong en Macau blijven echter problematisch nu er minder toeristen naar deze steden komen. In Noord en Zuid Amerika groeide de omzet met 22,7 procent (+6,1 procent zonder de effecten van wisselkoersen meegerekend), dankzij goed weer en natuurlijk de gunstige effecten van wisselkoersen.

Wat de merken van de groep betreft, boekte het merk Tod’s een omzet van 304,4 miljoen euro, een stijging van 4,9 procent (-2,1 procent zonder de effecten van wisselkoersen meegerekend. In het tweede kwartaal steeg de omzet met 9,9 procent. Tod’s deed het in alle markten goed, aldus het bedrijf, met uitzondering van China.

Hogan boekte omzetgroei in alle regio’s, en een tweecijferige groei in Europa en Azië. Het Franse schoenenmerk Roger Vivier zag de omzet met 31,3 procent stijgen naar 78,2 miljoen euro, dankzij aanhoudende populariteit en de opening van nieuwe winkels.

Schoenen blijven de grooste bron van inkomsten voor de groep. De omzet van deze categorie steeg met 3,5 procent, terwijl kleding achterbleef met een lichte daling van 0,6 procent, terwijl lederwaren met een bescheiden 0,7 procent steeg.

Het bedrijf verwacht voor het volledige boekjaar een omzetstijging van 5,4 procent naar zo’n 1,08 miljard euro, en een winst voor afschrijvingen en belastingen van ongeveer 200 miljoen euro.

Tod's