• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Markt blijft uitdagend voor Richemont

Markt blijft uitdagend voor Richemont

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Richemont heeft het zwaar en het ziet er naar uit dat het nog wel even zo zal blijven. Het luxeconcern heeft last van de uitdagende markt en de sterke Zwitserse dollar. In boekjaar 2015 steeg de omzet met 6 procent tot 11.076 miljoen euro, maar bij wisselkoerscorrecties daalde de omzet met 1 procent.

Hoewel de omzet groeide in Europa, het Midden-Oosten, de Verenigde Staten en Japan, werden deze positieve cijfers gecompenseerd met tegenvallende resultaten in de regio Azië/Pacific. De bedrijfswinst daalde met 23 procent naar 2,1 miljard euro, als gevolg van de herstructurerings- en afschrijvingslasten en omdat er vorig jaar nog winst werd geboekt door het afstoten van vastgoed. De nettowinst met 67 procent steeg naar 67 procent tot 2,2 miljard euro. Dat was te danken aan de winst door de fusie van Yoox en Net-a-Porter. De operationele kasstroom steeg in 2015 met 1,3 procent tot 2,4 miljard euro.

Richemont nog niet positief over nieuw boekjaar

In het eerste half jaar van 2016 groeide de omzet van Richemont nog met dubbele cijfers, maar de resultaten werden teniet gedaan in de tweede helft van het jaar. In april daalde de omzet met 18 procent en 15 procent met wisselkoerscorrecties. Dat gold voor alle regio’s, alleen in het Midden-Oosten en Afrika groeide de omzet dankzij wisselkoerscorrecties.

Bestuursvoorzitter Johann Rupert laat in een reactie weten: ''Op de korte termijn zien we geen aanwijzingen dat de handel significant aantrekt. De uitdagende marktomstandigheden zullen aanhouden tot in september."

Omzet Richemont daalt met 1 procent in 2015

De omzetstijging van 6 procent (of daling 1 van procent bij wisselkoerscorrecties) is terug te zien in de groei in kleding, lederwaren en sieraden. De vraag steeg voornamelijk in de regio’s Europa, het Midden-Oosten, de Verenigde Staten en Japan, waarbij de retailkanalen beter presteerden dan de groothandel.

De brutowinst steeg met 4 procent. De brutomarge kwam met 180 basispunten lager uit op 64,3 procent. De operationele winst was lager dan vorig jaar: 23 procent. De winst steef met 67 procent als gevolg eenmalige financieringskosten, waarbij de acties rond de Zwitserse Nationale Bank een rol speelden, evenals de non-cash winst als gevolg van de fusie tussen Yoox en Net-a-Porter. De verwaterde winst per aandeel steeg met 67 procent tot € 3.935.

In de tweede helft van het jaar kwamen er significant minder toeristen dan in de eerste zes maanden van 2015. Dat resulteerde in een omzetgroei van 26 procent in het eerste halfjaar, tegenover een daling van 5 procent in de tweede helft. Voor het hele jaar steeg de omzet in Europa met 10 procent. De markten in het Midden-Oosten en Afrika groeiden opnieuw het hele jaar door sterk.

De omzet in Azië/Pacific steeg met 36 procent. Hongkong en Macau zagen de verkoop van horloges en de groothandel dalen, maar de resultaten in China compenseerden dat. In de Verenigde Staten werd de vraag naar juwelen deels gecompenseerd met de vraag naar horloges. In Japan zag Richemont de verkoop stijgen dankzij een toenemende stroom toeristen, als gevolg van gunstige wisselkoerseffecten. Dat resulteerde in positieve cijfers in het eerste halfjaar, die overigens weer getemperd werden in de tweede helft van 2015.

Juwelenmerken Richemont doen het beter

Kijkend naar de verkoop per kanaal, rapporteert Richemont een omzetstijging van 55 procent via de winkels en e-commerce. De detailhandel steeg met 26 procent, waarmee de omzet in het tweede halfjaar slechts 2 procent hoger was dan een jaar geleden in die periode. De groei in de detailhandelomzet was te danken aan de 22 nieuwe interne boetieks van Maisons. De groothandel deed het minder goed en rapporteerde een lagere omzet, inclusief de verkoop aan franchisers. In het eerste halfjaar boekte Richemont nog een omzetstijging van 4 procent in groothandel, terwijl de omzet in de laatste zes maanden met 6 procent daalde ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

De omzet vanuit de juwelenmerken, zoals Cartier, Van Cleef & Arpels en Giampiero Bodino, zagen de omzet met 7 procent groeien. De Specialist Watchmakers boekte een omzetstijging van 3 procent. De operationele bijdrage kwam 29 procent lager uit, mede door de marktomstandigheden in Hongkong, Macau en de Verenigde Staten, evenals de sterke Zwitserse frank. Het negatieve bedrijfsresultaat steeg met 64 miljoen euro tot 94 miljoen euro. Dat was te danken aan de positieve cijfers bij Alfred Dunhill en Lancel, terwijl de verliezen deels gecompenseerd werden door de verbeterde winstgevendheid in Montblanc, Chloé en Peter Millar.

Richemont stelt een dividend voor van 1,70 Zwitserse frank (1,52 euro) per aandeel, wat neerkomt op een stijging van 6 procent.

Beeld: Facebook Chloé en Richemont


Richemont