Het luxeconcern LVMH boekte in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar een omzetstijging van 4 procent tot 8,62 miljard euro. Analisten hadden volgens Reuters echter een omzet van 8,72 miljard verwacht.

Het Franse bedrijf zag de vergelijkbare omzet met 50 procent dalen als gevolg van de terroristische aanslagen in Parijs afgelopen november. De Franse thuismarkt vertegenwoordigt 10 procent van de totaalomzet.

Volgens LVMH is de Amerikaanse markt sterk en blijft Europa, met uitzondering van Frankrijk, het goed doen. Aziatische markten toonden een wisselend beeld. In China, waar het bedrijf ooit twee-cijferige groei boekte, is de vraag naar luxe afgenomen. Er is meer concurrentie in die markt, en bovendien gelden nu strengere maatregels voor de inkoop van luxe goederen. Japan bleef echter wel groeien, aldus het concern.

De parfum- en cosmeticatak zag de grootste groei van het kwartaal, met een stijging van 9 procent. Dit was vooral te danken aan het merk Christian Dior. De categorie horloges en sieraden boekte een groei van 7 procent, maar de categorie mode en lederwaren stagneerde.

LVMH, dat een breed assortiment luxemerken bezit, wordt gezien als de graadmeter voor de luxesector. Terwijl het lange tijd immuun leek voor de schommelingen in de sector, blijkt nu dat het bedrijf toch kwetsbaar is voor externe factoren.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN