• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Lululemon Athletica ziet omzet stijgen in 2015

Lululemon Athletica ziet omzet stijgen in 2015

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Het Amerikaanse sport- en yogamerk Lululemon zag de omzet in 2015 met 15 procent stijgen tot 2,1 miljard dollar (1,8 miljoen euro). Vorig jaar kwam de omzet nog uit op 1,8 miljard dollar (1,6 miljoen euro). In het vierde kwartaal stegen de netto-inkomsten met 17 procent naar 704,3 miljoen dollar (622,7 miljoen euro) tegenover 602,5 miljoen dollar (532,7 miljoen euro) in dezelfde periode vorig jaar.

“Ik ben erg blij met onze sterke afsluiting van het jaar met een positief momentum op alle kanalen. Onze resultaten in het vierde kwartaal zijn een afspiegeling van ons vermogen om een unieke ervaring te leveren aan onze gasten, die zoals altijd geleid worden door onze uitstekende winkelopleiders,” stelt CEO Laurent Potdevin. Vervolgend: “In 2015 hebben we grote stappen voorwaarts gezet in de hele organisatie, het verbeteren van design en innovatie en de ontwikkeling van onze infrastructuur om ons te positioneren voor de toekomst. Als ik vooruit kijk naar 2016 en verder, dan ben ik enthousiast en heb ik er alle vertrouwen in dat we met het juiste team werken om onze lange termijnstrategieën uit te voeren.”

15 procent winst in 2015 voor Lululemon

De omzet steeg met 11 procent in het vierde kwartaal bij wisselkoerscorrecties. De groothandelomzet steeg met 5 procent bij wisselkoerscorrecties en de retailomzet steeg met 33 procent. De retailomzet steeg ten opzichte van vorig jaar met 28 procent naar 146,3 miljoen dollar. Dat komt neer op 20,8 procent van de netto-omzet van het totaal en een stijging van 19 procent.

In het jaar 2015 steeg de totaal vergelijkbare omzet met 10 procent bij wisselkoerscorrecties. De vergelijkbare omzet steeg met 4 procent en de de retailomzet boekte een stijging van 30 procent, beiden met wisselkoerscorrecties. De retailomzet steeg met 25 procent tot 401,5 miljoen dollar (355 miljoen euro), wat neerkomt op 19,5 procent van de totale netto-omzet. Ten opzichte van de netto-omzet van 2014 is er een stijging van 17,9 procent gerapporteerd over de totale netto-omzet.

De brutowinst steeg in het laatste kwartaal met 14 procent naar 354,5 miljoen dollar (313,4 miljoen euro). In het laatste kwartaal van 2014 kwam de winst uit op 50,3 procent tegenover 51,5 procent dit jaar. Het bedrijfsresultaat steeg met 6 procent en de verwaterde winst per aandeel kwam uit op 0,85 dollar (0,75 euro) tegenover 0,78 dollar (0,69 euro) in het vierde kwartaal in boekjaar 2014.

De winst in 2015 steeg met 9 procent naar 997,2 miljoen dollar (882 miljoen euro), tegenover 914,2 miljoen dollar (808,5 miljoen euro) in 2014. De netto-omzet steeg van 48,4 procent naar 50,9 procent in 2015.Het bedrijfsresultaat daalde in 2015 met 2 procent, maar de de verwaterde winst per aandeel bedroeg 1,89 dollar (1,67 euro) in vergelijking met 1,66 dollar (1,46 euro) in het fiscale jaar 2014. Zonder correcties bedroeg het verwaterde winst per aandeel 1,86 dollar (1,64 euro) in vergelijking met 1,89 dollar (1,67 euro). Het jaar 2015 werd afgesloten met 363 winkels.

Lululemon positief over vooruitzichten 2016

In het eerste kwartaal van 2016 verwacht Lululemon een omzet van tussen de 483 miljoen dollar (427,2 miljoen euro) en 488 miljoen dollar (431,6 miljoen euro). De verwachte winst per aandeel zal naar verwachting 0,28 dollar (0,24 euro) tot 0,30 dollar (0,26 euro) per aandeel bedragen in de eerste drie maanden van het nieuwe boekjaar. Voor het volledige jaar 2016 verwacht het bedrijf een netto-omzet van 2,28 miljard dollar (2,01 miljard euro) en 2,33 miljard dollar (2,06 miljard euro). De verwaterde winst per aandeel zal naar verwachting uitkomen op 2,05 dollar (1,81 euro) tot 2,15 dollar (1,90 euro) voor het gehele jaar.

In oktober 2015 werd er nog een nieuwe creatief directeur ingelijfd bij het Amerikaanse sportmerk: Lee Holman. Holman is verantwoordelijk zijn voor productontwerp voor dames- en herencollecties en zal direct rapporteren aan CEO Potdevin. Hij was sinds 2014 senior vicepresident van damesmode. De benoeming van Holman is een van een reeks benoemingen van senior managers waarmee Lululemon haar producten wil verbeteren.


Lululemon