Lichte winst voor Salvatore Ferragamo in H1

In het eerste half jaar van 2016 heeft de Salvatore Ferragamo een omzet van 710 miljoen euro gerapporteerd. Dat komt neer op een daling van 2 procent en 3 procent bij wisselkoerscorrecties. Vorig jaar kwam de omzet nog uit op 722 miljoen euro. Dat heeft het Italiaanse modehuis bekendgemaakt.

In het tweede kwartaal kwam de omzet uit op 389 miljoen euro, tegenover 395 miljoen euro een jaar gelden in dezelfde periode. Daarmee daalde de omzet met 2 procent en 4 procent bij wisselkoerscorrecties. Op 30 juni had de Salvatore Ferragamo Group in totaal 662 verkooppunten, waaronder 388 eigen winkels. Er waren 274 verkooppunten via derde partijen, zoals groothandel en travel retail.

In het eerste halfjaar daalde de retailomzet met 2 procent en 3 procent bij wisselkoerscorrecties. In het tweede kwartaal werd er overigens wel een positiever resultaat geboekt, met een daling van 1 procent en stijging van 2 procent bij constante wisselkoersen. De groothandel rapporteerde een daling van 1 procent, waarbij de omzet in het laatste kwartaal met 3 procent daalde. Dat was vooral te wijten aan de slechte verkoop van de parfums.

Lichte winst voor Salvatore Ferragamo in H1

Salvatore Ferragamo ziet omzet dalen in H1

In de regio Azië/Pacific daalde de omzet met 4 procent, als gevolg van de verslechterde verkoop in Hongkong. De retailomzet in China steeg ondanks de slechte marktomstandigheden met 1 procent. De Japanse markt zag de omzet groeien met 2 procent, tegenover een daling van 5 procent bij wisselkoerscorrecties, als gevolg van de terugloop van Chinese toeristen en de sterke yen. De omzet steeg in het tweede kwartaal nog met 2 procent en daalde met 11 procent bij wisselkoerscorrecties.

Europa zag de omzet met 1 procent dalen. Dat kwam vooral door de afname van het aantal toeristen, evenals de negatieve invloeden van de ‘dramatische gebeurtenissen’. In het tweede kwartaal liep de omzet met 3 procent terug.

De omzet in de Verenigde Staten steeg met 2 procent in het eerste halfjaar. Hoewel er minder toeristen naar de regio kwamen als gevolg van de sterke dollar rapporteerde de retaildivisie een omzetstijging van 6 rocent. De groothandel daalde echter wel met 4 procent, tegenover een stijging van 24 procent in het eerste halfjaar in 2015. De omzet steeg in het tweede kwartaal met 3 procent. Met wisselkoerscorrecties daalde de omzet echter met 2 procent. De regio Midden- en Zuid-Amerika zag een solide groei met een stijing van 1 procent en 12 procent bij wisselkoerscorrecties.

De productcategorie schoenen rapporteerde een omzetstijging van 1 procent. De omzet uit handtassen en lederen accessoires daalde echter met 3 procent, terwijl er een jaar geleden nog een stijging van 16 procent werd gerapporteerd. De parfumdivisie zag de omzet met 6 procent dalen.

Lichte winst voor Salvatore Ferragamo in H1

CEO Michele Norsa vertekt bij Salvatore Ferragamo

Ondanks de matige omzet bleef brutowinst stabiel op 476 miljoen euro. De operationele kosten bedroegen 340 miljoen euro, wat neerkomt op 47,9 procent van de omzet. Vorig jaar was dat nog 47 procent. Het bruto bedrijfsresultaat (EBITDA) steeg met 1 procent tot 166 miljoen, en dat is 1 miljoen meer dan vorig jaar in dezelfde periode. Het bedrijfsresultaat (EBIT) kwam uit op 136 miljoen. De winst voor belastingen daalde met 2 procent tot 128 miljoen euro en was daarmee 18 procent van de totale omzet. De nettowinst steeg, inclusief een negatief minderheidsbelang met 0,3 procent tot 90 miljoen euro. De nettowinst van de hele groep kwam in de eerste zes maanden van 2015 nog uit op 88 miljoen euro, wat neerkomt op een stijging van 2 procent.

”De groei zal niet zo fors zijn als in de afgelopen jaren, toen de Chinese economie en nieuwe markten nog grote kanten boden voor de industrie,” zei vertrekkend CEO Michele Norsa aan de vooravond van de show van het merk tijdens Milaan Men’s Fashion Week in juni. Het merk zal zich eerder concentreren op de groei van de winstmarges dan op de omzet.

CEO Michele Norsa zal, zoals eerder bekend werd gemaakt, eind dit jaar het modehuis verlaten. Hij wordt opgevolgd door Eraldo Poletto, voormalig topman van het Italiaanse accessoiremerk Furla. Norsa gaf 10 jaar lang leiding aan het bedrijf en leidde Salvatore Ferragamo naar de beurs. De vertrekkend CEO heeft 50.000 aandelen in het modebedrijf, die hij zal verkopen aan de holding Ferragamo Finanziaria. Bij zijn vertrek krijgt Norsa, die geen concurrentiebeding heeft, een bedrag van 1,8 miljoen euro mee, plus bonussen die worden uitgekeerd op 31 augustus 2016 en 31 december 2016. Norsa zal overigens aanblijven als strategisch adviseur van Ferragamo Finanziaria.

Beeld: Facebook Salvatore Ferragamo

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN