• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Levi Strauss & Co sluit 2016 af met 1 procent hogere omzet

Levi Strauss & Co sluit 2016 af met 1 procent hogere omzet

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Levi Strauss & Co heeft boekjaar 2016 afgesloten met een lichte omzetstijging van 1 procent. De omzet van het bedrijf kwam in het fiscale jaar dat eindigde op 27 november 2016 neer op 4.553 miljoen dollar (4.228 miljoen euro). Het EBIT van het bedrijf maakte geen stijging door, en bleef steken op een bedrag van 480 miljoen dollar (452 miljoen euro). Tot slot groeide de nettowinst van het Amerikaanse bedrijf met 40 procent tot een bedrag van 291 miljoen dollar (274 miljoen euro).

Nettowinst Levi Strauss & Co daalt in Q4 van 2016

Hoewel Levi Strauss over het gehele boekjaar gezien vooruitgang heeft geboekt, eindigde het bedrijf het jaar op een minder positieve noot. In het vierde kwartaal zag het bedrijf de nettowinst met 5 procent teruglopen tot een bedrag van 97 miljoen dollar (91 miljoen euro). Naar eigen zeggen kan de daling worden verklaard door de hoge investeringen die in het afgelopen jaar zijn gedaan in het uitbreiden van het retailnetwerk en de e-commerce. Het EBIT kwam in hetzelfde kwartaal neer op 146 miljoen dollar (138 miljoen euro): een daling van 13 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2015. De omzet van het bedrijf in H4 liet desalniettemin een stijging van 2 procent zien, al is bij het berekenen daarvan geen rekening gehouden met de werkelijke waarde van de wisselkoers. Kijkend naar de gerapporteerde omzet per regio, blijkt dat het bedrijf het meeste succes heeft behaald in Europa. Hier steeg de omzet met 13 procent tot een totaalbedrag van 292 miljoen dollar (275 miljoen euro). In de regio Amerika liep de omzet van het bedrijf in Q4 juist terug, terwijl in Azië geen substantieel verschil werd genoteerd.

Omzet in de regio Amerika daalt in boekjaar 2016

Kijkend naar de resultaten over het volledige boekjaar, is te zien dat de regio Amerika het over het algemeen niet goed heeft gedaan. Hoewel deze regio goed is voor het grootste deel van de totale omzet, moest deze regio als enige een omzetdaling incasseren. De uiteindelijke omzet bedroeg 2.683 miljoen dollar (2.527 miljoen euro), wat 2 procent lager is dan in boekjaar 2015. De omzet in Europa kwam neer op 1.091 miljoen dollar (1.027 miljoen euro), wat 7 procent hoger was dan een jaar eerder, en in Azië rapporteerde Levi Strauss een omzet van 778 miljoen dollar (733 miljoen euro), wat een groei van 4 procent representeert. De tegenvallende resultaten in Amerika zijn volgens het bedrijf voornamelijk te wijten aan de dalende cijfers uit groothandelsactiviteiten. Zowel in Europa als in Azië droegen zowel de eigen retail als de wholesale bij aan de groei.

Al met al zijn het resultaten waar CEO Chip Bergh tevreden over is: “We zijn blij dat we voor het vierde jaar op rij omzetgroei hebben laten zien, wat een reflectie is van de kracht van het merk Levi’s en het succes van onze mondiale direct-to-consumer business. Hoewel het economisch klimaat uitdagend blijft, ben ik optimistisch over de lange termijn mogelijkheden voor groei die ons gevarieerde portfolio biedt.”

Beeld: Levi’s Facebook

Levi's
Levi Strauss & Co