• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Levi’s ziet winst en omzet dalen in Q1

Levi’s ziet winst en omzet dalen in Q1

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Jeansconcern Levi’s had in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar te kampen met moeizame wisselkoersen. Net als bij vele andere bedrijven logen de kwartaalcijfers er niet om. Levi’s rapporteerde een nettowinstdaling van 23,2 procent naar 38,4 miljoen dollar (36,2 miljoen euro), terwijl het aangepaste bedrijfsresultaat met ruim 24 procent daalde naar 120 miljoen dollar (13,2 miljoen euro). De operationele winst steeg daarentegen met 14,7 procent naar 107,4 miljoen euro (101,3 miljoen euro).

De omzet daalde met 6,6 procent naar 1,06 miljard (999 miljoen euro), oftewel een daling van 1 procent tegen constante wisselkoersen. In Noord en Zuid Amerika, de grootste markt van het bedrijf, daalde de omzet met 8,5 procent, met name als gevolg van zwakke groothandelsactiviteiten en een verandering in de kalender waardoor Black Friday in een ander kwartaal viel. Ook het omzetten van de Dockers voor dames activiteiten naar een groothandelsmodel hadden een ongunstig effect op het resultaat.

De effecten van de wisselkoersen waren echter het meest voelbaar in Europa, waar de omzet met 7,7 procent daalde naar 277 miljoen dollar (+ 9 procent tegen constante wisselkoersen). De daling van de Russische roebel was hoofdzakelijk verantwoordelijk voor de ongunstige cijfers. Ondertussen steeg de omzet in de regio Asia-Pacific met 4,3 procent.

Volgens Levi’s topman Chip Bergh mankeert er niets aan de ‘onderliggende gezondheid’ van het bedrijf, maar zal het tweede kwartaal desondanks ook moeilijk zijn vergeleken met een jaar geleden. Toch verwacht hij dat de omzet en het aangepaste brutobedrijfsresultaat dit boekjaar zullen groeien, mede dankzij de nadruk op retailactiviteiten. Innovatieve producten als de 501 CT doen het ook goed; het bewijs dat zulke noviteiten het bedrijf de nodige omzet opleveren.

Levi's