• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Levi’s omzet en winst omhoog in Q3

Levi’s omzet en winst omhoog in Q3

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more

Gezonde omzet in zijn drie grootste markten leverde Levi’s een goed resultaat op in het derde kwartaal. De jeansspecialist realiseerde een omzetstijging van bijna 4 procent naar 1,19 miljard dollar (1,07 miljard euro), terwijl de nettowinst met maar liefst 69 procent steeg naar 98,3 miljoen euro (88,5 miljoen euro), dankzij betere omzet dan een jaar geleden en productiekosten die binnen een ander kwartaal vielen.

De bedrijfskasstroom (EBITDA) steeg met 14,5 procent naar 146,3 miljoen dollar (131,8 miljoen euro) dankzij de toename van directe verkoop aan consumenten en lagere advertentiekosten. De bruto winstmarge daalde met 50 procent van de omzet naar 50,2 procent als gevolg van wisselkoersschommelingen en lagere marges in de Amerikaanse groothandelsactiviteiten.

In Noord- en Zuid-Amerika steeg de omzet met 1,5 procent, terwijl deze in Europa met 9,3 procent steeg en in Azië met 5,3 procent groeide.

Levi’s topman Chip Bergh zei in een interview met WWD dat de aanzienlijke groothandel in de Verenigde Staten ‘de grootste uitdaging’ van het bedrijf bleef. De merken Levi’s en Dockers zijn in de Verenigde Staten afhankelijk van Amerikaanse retailers in het midden segment die momenteel kampen met minder voetverkeer en de opkomst van de online activiteiten.

Hoewel groothandel in Verenigde Staten problematisch bleef, zag het bedrijf de omzet in de eigen winkels en online gezamenlijk met 14 procent stijgen. Het probleem ligt dus vrijwel uitsluitend bij de groothandelsklanten in het midden segment. In het lage segment realiseren klanten als TJ Maxx en Costco een prima resultaat, terwijl het hoge segment, waaronder Saks Fifth Avenue en Nordstrom, het ook iets beter doet dan het midden segment.

Bergh zei kansen te zien in hoe het merk gepresenteerd wordt in de warenhuizen in het middensegment. Nu wordt het merk nog weggezet als puur spijkerbroekenmerk, maar volgens de topman is het merk in de eigen winkels een echt lifestyle merk. Daar moet nog verandering in komen, en hij denkt dat te kunnen bewerkstelligen.

Levi's