• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Kering’s luxemerken boeken minder omzet in Q1

Kering’s luxemerken boeken minder omzet in Q1

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Het Franse Kering kampt net als veel andere luxebedrijven met de gevolgen van ongunstige wisselkoersen, minder toerisme en een dalende vraag naar luxe in Azië. De luxedivisie van het bedrijf boekte in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar een omzet van 1,75 miljard euro, een stijging van 10,9 procent, maar zag de vergelijkbare omzet met 2,6 procent dalen.

Kering’s paradepaardje Gucci rapporteerde een vergelijkbare omzetdaling van 7,9 procent. De groter dan verwachte daling wijt Kering aan de grote veranderingen die het merk onlangs doormaakte, met een nieuwe CEO en creatief directeur aan het roer. Kering verwacht dat de veranderingen die topman Marco Bizzarri en creatief directeur Alessandro Michele nu doorvoeren pas in de tweede helft van het jaar hun vruchten zullen afwerpen.

Gucci vertegenwoordigt bijna 60 procent van de totale operationele winst van de groep. De omzet in de eigen 502 winkels daalde met 4 procent, terwijl deze in de regio Azië Pacific met 10 procent afnam. In Noord Amerika bleef de retailomzet stabiel, en groeide in West Europa zelfs met 6 procent. Kering zei dat het zou investeren in de goedkopere producten van het merk, waaronder kleine lederwaren, en ook in de onlineverkoop. Het bedrijf is nog niet van plan de prijzen te verlagen, zoals rivaal Chanel dat in Azië heeft gedaan.

Ook Bottega Veneta, het tweede grootste luxemerk van de groep, zag de omzet in het eerste kwartaal afnemen. De vergelijkbare omzet bedroeg 3,1 procent. Financieel topman Jean-Marc Duplaix weet de daling aan de politieke onrust in Hongkong, waar het merk vorig jaar bijna 20 procent van de totale omzet boekte.

Puma beleefde wel een succesvol kwartaal. Het sportmerk boekte een omzetstijging van 13 procent naar 825 miljoen euro, en een vergelijkbare omzetstijging van 4,5 procent. Duplaix verwacht dat het merk soortgelijke resultaten zal leveren in het tweede kwartaal.

De groepsomzet steeg in totaal met 11,4 procent naar 2,65 miljard euro, dankzij het gunstige effect van ‘dramatische’ wisselkoersen.

Kering