(advertentie)
(advertentie)

Luxeconcern Kering, moederbedrijf van merken als Gucci en Yves Saint Laurent, gaat samenwerken met de Chinese e-commercegigant Alibaba in de strijd tegen de online verkoop van nepartikelen. Als onderdeel van het nieuw beklonken partnership heeft Kering toegezegd geen verdere juridische stappen te ondernemen tegen Alibaba. De procedure die het luxeconcern in 2015 startte tegen Alibaba en Alipay is afgeblazen.

"Deze nieuwe samenwerking is een mijlpaal voor beide partijen en onze inspanningen om de rechten van merken te beschermen. Zo maakten Kering en Alibaba in een gezamelijk persbericht bekend. De bedrijven hebben een task force opgezet met als doel informatie uit te wisselen en intensief samen te werken om overtredingen van de merkrechten van Kering en de brands onder de Kering-paraplu te traceren en aan te pakken.

Alibaba worstelt al langer met beschuldigingen dat het niets doet tegen de verkoop van nep-artikelen. Het e-commercebedrijf bedrijf vecht tegen dit imago en sloot eerder overeenkomsten met Louis Vuitton, Samsung en Swaroski. 'Big data' en de nieuwste technologie worden ingezet om de online verkoop van kopiën en fakes te bestrijden.