JD Sports boekt recordresultaat met voorlopige FY 2018

JD Sports Plc heeft een recordjaar achter de rug. De Britse sportketen realiseerde in het boekjaar tot 2 februari 2019 een voorlopige brutowinststijging van 15,4 procent naar 339,9 miljoen pond (393,8 miljoen euro), terwijl de omzet met ruim 49 procent steeg naar 4,7 miljard pond (5,4 miljard euro).

De groepsvoorzitter Peter Cowgill onthulde in een persverklaring dat het bedrijf niet is immuun is voor de problemen die de Britse fysieke retail momenteel ondervindt, met minder voetverkeer en hogere kosten, maar dankte de groei aan het ‘dynamische’ aanbod ‘dat de verwachtingen van de consument blijft overtreffen’.

’Onweerstaanbaar gedifferentieerd aanbod’

”Dit nieuwe recordresultaat van onze groep hebben we bereikt dankzij de voortdurende focus op het te allen tijde leveren van een onweerstaanbaar gedifferentieerd aanbod met een aandacht trekkende presentatie in zowel de fysieke winkels als online,” aldus Cowgill. “Consumenten verwachten van ons producten en merken die gevoelsmatig aantrekkelijk en exclusief zijn en zich continu ontwikkelen met een hoog niveau sociale media penetratie en een groeiende mate van technologische ontwikkelingen, waardoor nieuwe stijlen en trends zich razendsnel verspreiden in een breed geografisch gebied.”

Het succes van het aanbod bij een jonge doelgroep – Cowgil liet in een interview met de BBC weten dat het aanbod goed aanslaat bij Millenials en Generatie Zers – alsmede de overname het Amerikaanse Finish Line vorige zomer hebben het bedrijf geen windeieren gelegd. Naast de flink gestegen brutowinst en omzet steeg ook de voorlopige EBITDA met bijna 27 procent naar 488,4 miljoen pond (566 miljoen euro), terwijl de voorlopige operationele winst met ruim 17 toenam naar 361,5 miljoen pond (419 miljoen euro).

Grote expansie in het buitenland

JD Sports is het afgelopen boekjaar flink gegroeid in het buiteland. In Europa opende de groep 39 nieuwe verkooppunten, in de regio Asia-Pacific kwamen er 34 nieuwe winkels bij, en de eerste vijf winkels werden in de Verenigde Staten geopend, waaronder de conversie van vier bestaande Finish Line winkels.

Cowgill gelooft goed te kunnen groeien met Finish Line en denkt dat de nieuwste acquisitie zal bijdragen aan de toenemende winstgevendheid van het bedrijf. Ook met de onzekerheid van Brexit op de loer gelooft de topman dat de groep flexibel genoeg is om de verwachtingen van de consument te blijven overtreffen en dat het zal ‘floreren in een toenemend aantal internationale markten’.

Wil je meer weten over JD Sports? Klik hier >>

Beeld: JD Sports/Facebook

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN