• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Investeringen in eCommerce en IT doen winst Van de Velde dalen

Investeringen in eCommerce en IT doen winst Van de Velde dalen

Door Esmerij van Loon

bezig met laden...

Scroll down to read more

Van de Velde heeft in boekjaar 2018 fors minder winst geboekt dan het jaar ervoor. De Belgische fabrikant van onder- en badmode rapporteert een netto groepswinst van 25,5 miljoen euro, tegen 33,9 miljoen over 2017. Dat betekent een procentuele daling van 24,8. In januari maakte Van de Velde, moederbedrijf van merken als Marie Jo en Adres Sarda, al bekend dat de omzet vorig jaar met 1,8 procent is gedaald.

De oorzaak van de omzetdaling ligt enerzijds in negatieve koerseffecten en anderzijds in de gedaalde groothandelsverkopen in de lingeriesector. Van de Velde ziet echter gezonde groei in verkoop van de badmodecollecties en noemt in het jaaroverzicht vooral de sterke start van de Marie Jo Swim collectie. Ook in het eigen retailkanaal van Van de Velde groeit de omzet vooral in Europa (+5,1 procent) wat een daling van de retailomzet in de Verenigde Staten van -3 procent iets compenseert.

De gedaalde bruto winst (REBITA -28,2 procent) is een rechtstreeks gevolg van gestegen kosten meldt het bedrijf. Vooral de verbetering en vereenvoudiging van het eCommerce kanaal en de primaire IT-processen heeft veel geld gekost. Tevens heeft het bedrijf geïnvesteerd in training en ontwikkeling van huidige werknemers en het aantrekken van nieuw talent met specifieke expertise. Dat de netto winst minder sterk is gedaald is te danken aan een belastigmeevaller in de vorm van een verlaagde belastingvoet, een fiscale prikkel in België waarmee innovatie wordt gestimuleerd.

Van de Velde