Investeringen in Azië houden winst Mulberry gelijk

Het afgelopen jaar stond voor Mulberry Group plc in het teken van nieuwe zaken in China, Hong Kong, Taiwan en Japan, zo blijkt uit de voorlopige resultaten van het bedrijf. Tijdens het investeringsjaar bleef de omzet en winst nagenoeg gelijk.

De omzet steeg met 1 procent naar 169,7 miljoen pond. Mulberry meldt dat de omzet onder andere gegenereerd is door de focus op verkoop zonder kortingen, nieuwe producten en het uitrollen van digitale en omni-channel verbeteringen in het wereldwijde netwerk. De digitale tak van de groep zag de omzet met 14 procent toenemen naar 29 miljoen pond. In totaal maakt de tak nu 17 procent uit van de gehele omzet. Door investeringen van 4,4 miljoen pond in de zaken in Azië kwam de winst voor belastingen neer op 6,9 miljoen pond (7,8 miljoen euro) ten opzichte van 7,5 miljoen pond (8,5 miljoen euro) vorig boekjaar. De uiteindelijke winst is nagenoeg gelijk met een bedrag van 4,9 miljoen pond (5,5 miljoen euro).

In Groot-Brittannië bleef de omzet gelijk met 106,8 miljoen pond (121,1 miljoen euro). De internationale omzet nam 20 procent toe naar 25,7 miljoen pond (29,1 miljoen euro). De groep behaalt de meeste omzet met de eigen retail, 128,3 miljoen pond (145,5 miljoen euro) dankzij een groei van 3 procent. De groothandel zag een daling van 5 procent naar 37,7 miljoen pond (42,7 miljoen euro).

Winst en omzet blijven gelijk bij Mulberry tijdens investeringsjaar

De groep kondigt in het jaarverslag ook een nieuw partnerschap aan voor de intrede in Zuid-Korea. De groep werkt samen met SHK Holdings Limited, een partner van de groep. Mulberry Group plc zal 60 procent in bezitten hebben, SHK 40 procent. Met de nieuwe samenwerking zal de zaak in Zuid-Korea bestuurd worden. Gezamenlijk investeren de bedrijf 4,4 miljoen pond (4,9 miljoen euro) om het bedrijf te laten ontwikkelen in het land. Per herfst 2018 zal Mulberry actief gaan handelen in Zuid-Korea.

Voor het huidige boekjaar verwacht Mulberry beïnvloed te worden door de sluitingen van House of Fraser, het merk heeft vijf shop-in-shops in de warenhuizen. Ook is het retaillandschap in Groot-Brittannië uitdagender geworden door de afname van passanten en een afname van toeristen sinds januari. Internationaal zal Mulberry blijven investeren in Azië en dankzij een nieuwe franchiseovereenkomst kan het merk zich ook verder ontwikkelen in Australië.

Beeld: Mulberry Facebook