• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Inditex ziet winst in 2015 flink stijgen dankzij Zara

Inditex ziet winst in 2015 flink stijgen dankzij Zara

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Het was een goed jaar voor Inditex: het Spaanse moederbedrijf rapporteerde een winststijging van 156 procent tot bijna 2,9 miljard euro. De omzet steeg met 15,4 procent tot 20,9 miljard euro. Op alle markten werd een groei gerapporteerd.

Het EBITDA groeide met 15 procent en bij een gelijkblijvend aantal winkels steeg de omzet met 8,5 procent. Vorig jaar was dat nog 5 procent. In een reactie op de cijfers zei Inditex-voorzitter Pablo Isla: “Deze cijfers tonen het potentieel van de groep, gestimuleerd door de kwaliteit en inzet van al haar medewerkers.”

Zara was verreweg het meest succesvolle merk van Inditex. Het bekende merk boekte een omzet van 13,6 miljard euro, wat neerkomt op een stijging van 17,5 procent. Vorig jaar was de omzet nog 11,6 miljard. De winst voor aftrek van belasting en rente (EBIT) kwam uit op 2,45 miljard euro. Bershka volgt op de tweede plaats met een omzet van 1,8 miljard euro tegenover 1,6 miljard in 2014. De winst bedroeg 299 miljoen euro, wat neerkomt op een stijging van 22 procent. Massimo Dutti zag de omzet van 6 procent stijgen van 1,413 miljard euro naar 1,498 miljard euro. Het merk rapporteerde een winst van 273 miljoen euro, wat neerkomt op 2 procent. Pull & Bear volgt met een stijging van 10,4 procent en rapporteerde een omzet van 1,4 miljard euro, tegenover 1,2 miljard euro een jaar geleden. De winst steeg met 10 procent en kwam uit op 206 miljoen euro. Stradivarius zag de omzet met 14,1 procent stijgen naar 1,2 miljard euro, met een winst van 274 miljoen euro (21 procent).

De hoogste omzetstijging werd echter geboekt bij Zara Home; met 21,5 procent tot 666 miljoen euro. Met 100 miljoen euro steeg de winst met 23 procent ten opzichte van 2014. Oysho en Uterqüe waren de minst succesvolle merken met een omzet van 452 miljoen euro en 75 miljoen euro, met omzetstijgingen van respectievelijk 8,7 procent en 10,3 procent. Uterqüe boekte daarentegen wel de grootste winst: met 4 miljoen euro en een stijging van 118 procent ten opzichte van een jaar geleden. Oysho boekte een winststijging van 7 procent met een bedrag van 70 miljoen euro.

Inditex boekt grote winst dankzij nieuwe winkels

In het afgelopen jaar opende Inditex netto 330 winkels in 56 markten, en eindigde het jaar met 7.013 winkels in 88 landen, verspreid over alle continenten. De Zara-winkel die in Honolulu, Hawaï, werd geopend was de 7000e winkel van de Inditex Group. Het lukte het moederbedrijf om haar aanwezigheid op alle continenten uitte breiden: in Europa kwamen met 148 (netto) nieuwe winkels bij, in de regio ‘Azië en de rest van de wereld’ werden er netto 114 filialen aan het winkelbestand toegevoegd en de Verenigde Staten zag er 68 winkels bijkomen.

Door het merk Zara werden er maar liefst 77 nieuwe winkels aan het netwerk toegevoegd, waarmee het totaal aantal Zara-winkels uitkomt op 2.162. Zo werden er onder andere flagship stores geopend in Amerikaanse Steden als New Jersey, Las Vegas, Los Angeles, San Diego, Boston, Dallas, Chicago en Seattle. Ook kwamen er nieuwe winkels bij in Manhattan New York en werd de winkel op Fifth Avenue en 42nd Street gerenoveerd. In 2016 staat er ook een flagship store opening gepland in Soho.

In het afgelopen jaar werden er onder meer winkels uitgebreid en gerenoveerd in Oxfort Street in Londen (Verenigd Koninkrijk), Avenue de la Toison d'Or in Brussel (België), de Paseo del Born in Palma de Malloca (Spanje) en in andere steden, waaronder Hamburg (Duitsland ), Wenen (Oostenrijk), Kopenhagen (Denemarken) en Vladivostok (Rusland).

Andere merken van Inditex breiden ook flink uit met nieuwe winkels en renovaties. Zo opende Zara Home haar eerste winkels in Zwitserland, Australië en Chili. Pull & Bear geopende flagship stores op Shanghai's East Nanjing Road (China), in Lausanne (Suiza) en aan de Calle Hermosilla in Madrid (Spanje). Massimo Dutti opende zijn deuren in Salzburg (Oostenrijk) en Los Angeles (VS) en renoveerde zijn Parijse flagship store aan de Rue Royale. Stradivarius opende winkels van Mexico City tot China, en wist zijn aanwezigheid in steden als Harbin en Chengdu te verlengen.

De online verkoop van Inditex is afgelopen jaar uitgebreid naar Hongkong, Taiwan, Macau en Australië. Inmiddels heeft het Spaanse modebedrijf webwinkels in 29 landen en het is van plan om haar online aanwezigheid in 2016 uit te breiden. Alle merken van Inditex hebben inmiddels online winkels geopend in Kroatië, Slowakije en Tsjechië en tevens zullen er webwinkels gelanceerd worden in Bulgarije, Finland en Hongarije. De groei wil de online aanwezigheid in Europa in april afronden met de webwinkellanceringen in Slovenië, Malta en de Baltische staten. Daarnaast wil Inditex ook vijf nieuwe markten betreden met fysieke winkels: Nieuw-Zeeland, Vietnam, Nicaragua, Paraguay en Aruba.

Sterke groei in 2015 voor Inditex

In 2015 heeft Inditex 15.800 nieuwe banen gecreëerd, waarmee het totale personeelsbestand uitkomt op 152.854 medewerkers. Vorig jaar waren er nog 137.054 mensen in dienst bij het bedrijf. Vooral in Spanje werden er veel banen gecreëerd: er kwamen maar liefst 4,120 nieuwe werkplekken bij in winkels, hoofdkantoren en in de logistiek.

"De investeringen in hoofdkantoren en logistieke platforms zijn uitgevoerd, en het verbeteren van de technologie binnen het bedrijf blijft zich vertalen in het scheppen van banen en stelt Inditex in staat om talent aan te trekken van over de hele wereld," voegde Pablo Isla toe.

In het kader van uitbetalingen keert Inditex ruim 500 miljoen euro uit aan haar werknemers dit jaar in de vorm van omzet commissie, bonussen en incentive betalingen, op basis van specifieke doelstellingen. Daarnaast betekent het afsluiten 2015 eveneens het einde van de eerste fase van de bijzondere winstverdelingsregeling die vorig jaar werd aangekondigd. Volgens de regeling betaalt de Inditex Group 37,4 miljoen euro aan 78.000 medewerkers van winkels, fabrieken, logistiek, merken en dochterondernemingen die in aanmerking komen voor de regeling.

De Raad van bestuur zal de aandeelhouders vragen om 0,60 euro dividend per aandeel goed te keuren tijdens de jaarlijkse Algemene Vergadering van Aandeelhouders in juli. Een dividend van 0,30 euro per aandeel zal in de tussentijd worden uitgekeerd, op 2 mei 2016. Het resterende bedrag zal Inditex dan op 2 november 2016 uitkeren.

Tussen 1 februari 2016 en 7 maart 2016 steeg de omzet in constante valuta met 15 procent, met de correctie van seizoensinvloeden als gevolg van het schrikkeljaar.

Voor het komende jaar verwacht inditex dat de groei zal doorzetten. Er wordt 1,5 miljard euro in de uitbreiding van het winkelnetwerk geïnvesteerd, waarbij er zo’n 400 tot 460 nieuwe vestigingen bij zullen komen.

Beeld: Inditex, Facebook Zara

Lees ook: Amancio Ortega wordt in 2017 de rijkste miljardair ter wereld


Inditex