Hugo Boss ziet winst halveren in eerste kwartaal 2016

Hugo Boss heeft een matig eerste kwartaal achter de rug. De nettowinst is bijna gehalveerd van 75,6 miljoen in 2015 naar 38,5 miljoen dit jaar door tegenvallende verkoopresultaten, afprijzingen en een stijging van de operationele kosten. De EBITA daalde 29 procent naar 93 miljoen euro.

Het Duitse modebedrijf rapporteert een omzetdaling van 4 procent naar 643 miljoen euro tegen 668 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Vooral de tegenvallende verkoop in China (-11 procent) en de Verenigde Staten (-16 procent) hebben het omzetresultaat negatief beïnvloed. Ook in Frankrijk en de Benelux zag Hugo Boss de omzet dalen, terwijl in Groot-Brittannië juist meer werd verkocht.

Het bedrijf heeft meteen een aantal maatregelen aangekondigd om het tij te keren. Zo zijn de verkoopprijzen in China verlaagd en gelijk getrokken met die in Europa en ook is de digitale marketing in het land geïntensiveerd. In de Verenigde Staten focust Hugo Boss op kostenbesparing en merkpositionering.

Vooral in de groothandel vallen klappen. Hugo Boss zag de groothandelsomzet in het eerste kwartaal van 2016 met 9 procent afnemen terwijl de omzet in eigen winkels met 1 procent steeg, mede dankzij acht nieuwe winkels die dit kwartaal de deuren openden.

Vorige week werd bekend dat chief brand officer Christoph Auhagen het bedrijf heeft verlaten. Hij wordt in november opgevolgd door Ingo Wilts.

Eind februari verliet CEO Claus-Dietrich Lahrs Hugo Boss.

Foto's Hugo Boss: looks uit de BOSS Womenswear Fall/Winter 2016 collectie die in februari tijdens NYFW werd geshowd.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN