Hugo Boss ziet omzet en winst stijgen in 2014

Het Duitse Hugo Boss zal in het komende jaar meer winkels gaan openen in Azië en het Midden-Oosten, om de tegenvallende verkoop te compenseren. In 2014 steeg de omzet met 6 procent tot 2.572 miljoen euro, met correctie van wisselkoersen. Voor het aankomende jaar verwacht Hugo Boss een lichte omzetstijging en een EBITDA tussen de 5 en 7 procent.

In het laatste kwartaal van het fiscale jaar was Hugo Boss in staat om de groepsomzet met 3 procent te laten stijgen, met wisselkoerscorrectie. In euro’s komt dat neer op een stijging van 5 procent. De omzet steeg in Europa met 4 procent, en in Azië met 4 procent. In de Verenigde Staten nam de omzet met slechts 1 procent toe.

“We deden het goed in een uitdagende marktomgeving het afgelopen jaar,” zegt Claus-Dietrich Lahrs, CEO van Hugo Boss. Toevoegend: “Wij zullen onze marktpositie uitbreiden in de luxe en womenswear segmenten en onze eigen retailtak versterken door het aanbieden van omni-channel dienstverlening.”

Hugo Boss ziet omzet en winst stijgen in 2014

De omzet in de retailtak, waar ook outlets en online onder vallen, steeg met 6 procent ten opzichte van vorig jaar. Eigen winkels van Hugo boekten resultaten vergelijkbaar met een jaar eerder. De groothandel bleef stabiel ten opzichte van vorig jaar, zonder wisselkoerscorrectie. De brutomarge bedroeg 80 basispunten, wat neerkomt op 68,2 procent ten opzichte van 69 procent in het vierde kwartaal vorig jaar. Dankzij omzetgroei en gedisciplineerd kostenbeheer steeg de EBITDA voor bijzondere posten met 6 procent en de aangepaste EBITDA-marge steeg met 30 basis punten tot 24,5 procent.

Hugo Boss: Opkomende markten moeten economische tegenslagen compenseren

Mede dankzij de dubbelcijferige groei in Groot-Brittannië en de expansie van bijna alle markten in de regio steeg de omzet in Europa met 7 procent. In de Verenigde Staten steeg de omzet met 4 procent zonder wisselkoerscorrectie. In de regio Azië en Pacific werd een stijging van 7 procent gerapporteerd, dankzij een groter marktaandeel in China en de solide groei om andere markten. Hugo Boss meldde eerder al dat de omzetgroei in opkomende landen in Oost-Europa, Azië en het Midden-Oosten de ‘substantiële vertraging’ in Europa en de ‘sputterende economie’ wereldwijd moeten compenseren.

Voor het gehele fiscale jaar stegen de retailactiviteiten van de Hugo Boss Group met 12 procent. De eigen retaillocaties boekten een omzet van 3 procent. De overige retail zag een netto-omzetstijging van 31 procent tot 1041 miljoen euro. De groothandel daalde met 1 procent door wisselkoerscorrecties.

De vrouwenlijn steeg met maar liefst 10 procent, met wisselkoerscorrecties was er een stijging van 11 procent. Boss Womenswear onder leiding van artistiek directeur Jason Wu groeide zelfs met 18 procent ten opzichte van vorig jaar. De sterke groei van eigen retailactiviteiten van de Hugo Boss Group en de lage afwaarderingen die veroorzaakt werden door de brutomarge verbeterden met 120 basispunten tot 66,1 procent.

Gedelegeerden en de raad van Commissarissen van Hugo Boss hebben besloten tot een stijging van 8 procent van het dividend van 2014, wat neerkomt op 3,62 euro.

Hugo Boss verwacht een omzetstijging voor eigen retailactiviteiten in 2015. Naast de opening van ongeveer 50 nieuwe winkels zal de groei van deze verkoopkanalen gestimuleerd worden door overnames. De groothandel zal iets lager zijn in vergelijking met voorgaande jaren.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN