Omzet Hugo Boss daalt met 2 procent in 2016

In 2016 is de omzet van de Hugo Boss Group met 2 procent gedaald tot 2,69 miljard euro (inclusief wisselkoerscorrecties). Een jaar eerder rapporteerde de groep nog een omzet van 2,8 miljard euro. Volgens Hugo Boss was de daling te wijten aan moeilijke marktomstandigheden en uitdagingen voor het bedrijf. Ook de winst daalde met 39 procent. Ondanks de dalende resultaten is het modemerk positief over 2017.

Geen tijd om het hele artikel te lezen? Scroll naar beneden voor de samenvatting.

CEO Mark Langer laat weten: “2016 was geen gemakkelijk jaar voor Hugo Boss. We hebben echter wel snel en consistent gereageerd op de veranderingen in onze omgeving en hebben een reeks maatregelen geïntroduceerd om ons weer op het juiste spoor te krijgen. De stroomlijning begint zijn vruchten af te werpen en de eerste resultaten worden zichtbaar. We hebben onze business in China in het bijzonder weten te keren. Dit jaar zullen we concrete maatregelen van de strategie implementeren, waarvan we in de herfst hebben besloten ze te gaan uitvoeren. (...) Ik ben ervan overtuigd dat Hugo Boss zal terugkeren naar een duurzame en winstgevende groei na deze fase van stabilisatie.”

Omzet Hugo Boss daalt met 2 procent in 2016

Nettowinst Hugo Boss daalt met 39 procent in FY2016

In Europa daalde de omzet met 1 procent in lokale valuta. De omzet in Groot-Brittannië en andere kleine markten steeg met single-digit percentages, maar dat werd gecompenseerd met dalende omzet in Duitsland en Frankrijk. In de Verenigde Staten daalde de omzet met 12 procent bij wisselkoerscorrecties. Dat was het gevolg van een vermindering van groothandel distributie. De omzet daalde in de regio In de regio Azië/Pacific 2 procent (inclusief correcties). In China daalde de omzet met 6 procent, hoewel het momentum aanzienlijk verbeterde in de loop van het jaar. In het vierde kwartaal groeide de omzet op het vasteland van China met bijna 20 procent bij een gelijkblijvend aantal winkels. Dat betekent dat de omzet in de gehele regio steeg, stelt Hugo Boss.

De omzet in retail steeg met 2 procent in lokale valuta. Bij correcties en een gelijkblijvend aantal winkels daalde de omzet echter met 6 procent. Toch is Hugo Boss optimistisch; in het vierde kwartaal verbeterde de omzet en daalde de omzet met ‘slechts’ 3 procent in vergelijking met de voorgaande kwartalen. Aan het einde van boekjaar 2016 had Hugo Boss Group 442 eigen winkels, tegenover 430 winkels in 2015. Het retailnetwerk groeide met 1 procent, de shop-in-shops en outlets meegerekend, en komt uit op 154.000 vierkante meter (2.000 vierkante meter meer dan een jaar geleden, red.).

De groothandel daalde sterk met 9 procent in lokale valuta. Dat was voornamelijk het gevolg van het stopzetten van de samenwerking met korting gedreven retailers. De omzet uit licenties steeg met 12 procent, dankzij positieve resultaten uit de verkoop van parfum. De omzet mannenmode daalde met 2 procent in lokale valuta, tegenover een daling van 1 procent van de omzet van vrouwenmode.

Omzet Hugo Boss daalt met 2 procent in 2016

Hugo Boss snijdt in dividend na dalende resultaten in 2016

De brutowinstmarge bleef met 66 procent gelijk ten opzichte van 2015. Door de dalende verkoopprijzen in Azië en de negatieve effecten van voorraadwaardering werden de positieve omzetcijfers grotendeels gecompenseerd. Als gevolg van de dalende resultaten heeft Hugo Boss veel kosten gereduceerd gedurende het jaar; er werd meer dan 100 miljoen euro aan kosten en investeringen bespaard.

De operationele winst daalde met 17 procent tot 493 miljoen euro. De aangepaste EBITDA-marge kwam uit op 18,3 procent, oftewel een daling van 290 basispunten. Mede als gevolg van de winkelsluitingen daalde de nettowinst van de groei met maar liefst 39 procent tot 194 miljoen euro. Vorig jaar was de nettowinst nog 319 miljoen euro. Als gevolg van de dalende winst zijn de Raad van bestuur en Raad van Commissarissen van plan een dividend van 2,60 euro per aandeel uit te keren, tegenover 3,62 euro per aandeel van vorig jaar.

Hugo Boss verwacht dat de omzet zich in 2017 stabiel zal ontwikkelen. De nieuwe strategie, waarbij de merken Boss Green en Boss Orange worden geïntegreerd met het merk Hugo Boss, zal worden uitgevoerd. De omzet in Europa zal stabiel blijven, al verwacht Hugo Boss nog wel een dalende omzet in de Verenigde Staten als gevolg van de gewijzigde groothandelstrategie. De omzet in Azië zal dankzij de groei in China ook licht stijgen. Voor de winkels van Hugo Boss wordt een omzet van een mid single-digit percentage verwacht. Bij een gelijkblijvend aantal winkels zal de omzet uitkomen tussen de -3 en 3 procent. Nieuwe winkels moeten voor een single-digit gorie zorgen, tegenover een verwachte eencijferige procentuele daling voor de groothandel. Het EBITDA voor bijzondere posten zal naar verwachting uitkomen op -3 procent tot + 3 procent in vergelijking met vorig jaar. De nettowinst en de winst per aandeel van de Groep zullen naar verwachting groeien met een double-digit percentage. Door de herstructurering verwacht de groep meer winst te boeken in 2017, met een volledige effect van het plan in 2018.

Samenvatting

Omzet 2,69 miljard euro
Nettowinst 493 miljoen euro
  • Hugo Boss Group verwacht meer winst te boeken in 2017 als gevolg van de herstructurering, met een volledig uitwerking in 2018

Beeld: Hugo Boss Facebook

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN