• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Hugo Boss: omzet daalt in Q3, maar groei verwacht in Q4

Hugo Boss: omzet daalt in Q3, maar groei verwacht in Q4

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

De eerste negen maanden van dit jaar is de omzet vergelijkbaar gebleven met vorig jaar, maar in het derde kwartaal vertraagde de omzet bij Hugo Boss. In Europa bleef de omzet stijgen, maar in Azië en de Verenigde Staten liep de omzet terug. Voor het gehele fiscale jaar verwacht Hugo Boss een omzetstijging van 3 procent (met wisselkoerscorrecties) en 5 procent. Naar verwachting zal het bedrijfsresultaat EBITDA uitkomen tussen de 3 en 5 procent.

"2015 wordt een jaar van solide groei voor Hugo Boss," zei Claus-Dietrich Lahrs, CEO van Hugo Boss, vervolgend: "Onze activiteiten in Europa groeien. Het laatste kwartaal (derde, red.) was echter ontoereikend om de effecten van de verder teruglopende prestaties in China en de Verenigde Staten te compenseren. Trends verslechterden in beide markten. Dat gezegd hebbende, we gaan ervan uit dat de omzet en winst in het laatste kwartaal zal verbeteren. "

De omzet van de Hugo Boss Group daalde met 1 procent (met wisselkoerscorrecties) in het derde kwartaal. In Europa steeg de omzet juist met 4 procent tot 744 miljoen euro als gevolg van positieve valuta-effecten. Het Europese bedrijfsleven bleef bemoedigend, aldus Hugo Boss. De verkoop in Groot-Brittannië steeg met dubbele cijfers, en ook in andere landen werd een solide groei geboekt. Het Europese bedrijfsleven wordt ook ondersteund door de sterke vraag vanuit toeristen, afkomstig uit Azië en de Verenigde Staten.

In de Verenigde Staten zelf daalde de omzet met 7 procent in lokale valuta, terwijl de omzet inclusief groothandel en retail met 10 procent daalde. De omzet in Azië daalde met 12 procent in lokale valuta. Hoewel Australië en Japan een omzetstijging boekten, werd deze grotendeels teniet gedaan door de tweecijferige daling van de omzet in China, als gevolg van de snelle verslechterende industrie.

De eigen retailactiviteiten van de Hugo Boss Group, inclusief outletwinkels en online verkoop steeg met 6 procent (inclusief correcties). De online activiteiten werden uitgebreid met 20 procent (op valuta-aangepaste basis), maar de groothandel had veel last van de tegenvallende omzetcijfers, die vooral te wijten waren aan de overnames in Azië. De totale omzet van retailactiviteiten kwam 7 procent lager uit dan vorig jaar, met aangepaste valuta.

De omzet van menswear daalde met 1 procent in lokale valuta, terwijl de womenswear een groei van 1 procent boekte. De omzet van Boss Womenswear onder leiding van creatief directeur Jason Wu steeg met 6 procent.

Hoewel de brutowinstmarge profiteerde van de bovengemiddelde groei van de eigen retailactiviteiten, kwam de marge uit op 40 basispunten (64,5 procent) als gevolg van hogere kortingen. Het EBITDA voor bijzondere kosten daalde met 8 procent en de aangepaste operationele marge daalde met 280 basispunten tot 22,6 procent. De nettowinst daalde met 23 procent, wat volgens het bedrijf het gevolg was van negatieve wisselkoerseffecten.

In de eerste negen maanden van 2015 daalde de omzet van de Hugo Boss Group met 3 procent. Als gevolg van positieve valuta-effecten komt die neer op een stijging van 9 procent. Met wisselkoerscorrecties was de omzetstijging in Europa het snelst groeiend. De verkoop werd verder uitgebreid in bijna alle landen, en vooral in het Verenigd Koninkrijk werden goede resultaten geboekt. De twee andere belangrijke afzetmarkten in Europa, Duitsland en Frankrijk, zagen de omzet ook stijgen.

De omzet in Amerika daalde met 1 procent (in lokale valuta) als gevolg van de resultaten in het derde kwartaal. In Azië daalde de omzet met 2 procent na wisselkoerscorrecties. Net als in het derde kwartaal werden de goede resultaten in Australië en Japan wederom gecompenseerd met de slechte cijfers uit China, waar de omzet met 6 procent daalde in de eerste negen maanden.

Kijkend naar de verschillende distributiekanalen, dan waren de omzetcijfers per kanaal verschillend. De eigen retailactiviteiten waren goed voor een omzetstijging van 8 procent (voor wisselkoerscorrecties). Bij e-commerce werd er een sterke groei van 22 procent geboekt. De omzet van comping store steeg met 3 procent (met wisselkoerscorrecties). In de eerste negen maanden steeg het aantal winkels van de Hugo Boss Group met 64 netto winkels tot 1105. De groothandelomzet daalde met 4 procent in lokale valuta.

Zowel menswear als womenswear zagen de omzet met 3 procent groeien, bij alle merken en lijnen. De Boss Womenswear-lijn van Jason Wu zag zelfs een omzetgroei met dubbele cijfers.

Voor het laatste kwartaal van het fiscale jaar 2015 verwacht Hugo Boss een omzetstijging van 3 en 5 procent. Ook zal het EBITDA naar verwachting met 3 en 5 procent stijgen. De voorspellingen zijn vooral gebaseerd op de veronderstelling dat de omzet van de eigen retailactiviteiten stabiel of hoog zal blijven, in vergelijking met een jaar eerder. Voor het gehele jaar is Hugo Boss van plan om 65 nieuwe winkels te openen. De focus voor de rest van 2015 ligt op uitbreiding en renovatie van het eigen retailnetwerk van de Hugo Boss Group.

Hugo Boss