Hugo Boss boekt beste resultaten in twee jaar in Q2

Het eerste kwartaal van Hugo Boss was teleurstellend, maar het tweede kwartaal heeft dat ruimschoots goed gemaakt. Dankzij de opening van nieuwe winkels zag het modelabel de omzet met 16 procent stijgen tot 647 miljoen euro.

Met winstcorrecties kwam de omzetstijging uit op 7 procent. Vooral Europese resultaten droegen daar aan bij, zo steeg de omzet in het Verenigd Koninkrijk met dubbele cijfers. De nettowinst steeg met 13 procent in het tweede kwartaal.

“Dankzij een gezonde ontwikkeling van eigen retailactiviteiten van de groep versnelde de groei in het tweede kwartaal,” zegt CEO Claus-Dietrich Lahrs, “de stijgende lijn van onze online business heeft daar ook aan bijgedragen. Door onze sterke Europese markt verwachten wij dat deze trend zich zal voortzetten in de tweede helft van dit jaar, hoewel de omstandigheden in de Verenigde Staten en China moeilijk blijven.”

De omzet in Amerika steeg met 5 procent in lokale valuta in het tweede kwartaal. De Amerikaanse markt toonde slechts een gematigde groei; een stijging van 1 procent. Dankzij dubbelcijferige stijgingen in Australië en Japan, kwam de omzet in Azië 5 procent hoger uit dan vorig jaar, terwijl de omzet in China met 6 procent toenam. Positieve effecten van de overname van een franchise partner en nieuwe openingen compenseerden de zwakke resultaten in Hongkong.

De omzet van eigen retailactiviteiten (waaronder outlets en online winkels) steeg met 12 procent. De online business steeg met 34 procent dankzij de succesvolle herlancering van de Hugoboss.com-website vorig jaar. Als gevolg van verdere overnames daalde de groothandel met 3 procent.

Menswear zag de omzet met 7 procent stijgen, terwijl de womenswear met 5 procent groeide. De womenswear onder leiding van artistiek directeur Jason Wu steeg met 13 procent. De EBITDA steeg met 12 procent en de nettowinst steeg met 13 procent in het kwartaal.

In het eerste halfjaar zag Hugo Boss de omzet met 5 procent groeien in lokale valuta, wat neerkomt op een stijging van 12 procent met wisselkoerscorrecties. De omzet steeg in alle regio’s, waarbij Europa de snelst groeiende regio was. In de Verenigde Staten steeg de omzet met 3 procent, ondanks de moeilijke omstandigheden in de retailsector. De Amerikaanse markt groeide overigens iets trager. In Azië steeg de omzet met 3 procent na wisselkoerscorrecties. De solide groei was te danken aan Australië en Japan, de overname van franchisevestigingen in Korea en China. De Chinese markt steeg met 1 procent na correctie.

De omzetcijfers per distributiekanaal waren verschillend in het eerste half jaar. De retailactiviteiten stegen met 9 procent na correcties. Online business deed het goed en steeg het meeste met 23 procent. Comp store sales zagen de omzet met 5 procent stijgen. Het aantal winkels zag een uitbreiding van 47 filialen (netto) in het eerste halfjaar, waarmee het totaal aantal uitkomt op 1.088 winkels. De wholesale daalde met 2 procent in lokale valuta. Zowel menswear als womenswear groeide in het afgelopen half jaar met 5 procent. De vrouwenlijn van Jason Wu steeg met dubbele cijfers tot 12 procent.

De bruto winstmarge bleef stabiel op 66 procent. De EBITDA vóór bijzondere posten steeg met 6 procent, maar de aangepaste EBITDA-marge in het eerste halfjaar daalde met 120 basispunten tot 19,4 procent.

Voor het komende halfjaar verwacht Hugo Boss dat de opzet met 5 procent zal toenemen op jaarbasis, waar eerst werd uitgegaan van een kleinere stijging.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN