• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Hermès boekt omzetstijging van 6,6 procent in Q4

Hermès boekt omzetstijging van 6,6 procent in Q4

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

In 2016 heeft Hermès een omzet van meer dan 5 miljard euro gepasseerd. De omzet steeg met 7,5 procent en 7,4 procent bij wisselkoerscorrecties tot 5,2 miljard euro. In het vierde kwartaal rapporteerde het luxelabel een omzetgroei van 8 procent en 7 procent bij wisselkoerscorrecties.

De groei in het laatste kwartaal was vooral te danken aan de categorie Lederwaren en Zadels, die de belangrijkste groep is binnen het merk. Daarnaast werd er ook geprofiteerd van het positieve momentum van Zijde en de Ready-to-wear en Accessoires divisie.

In het vierde kwartaal steeg de omzet van Lederwaren en Zadels met 8,5 procent bij constante wisselkoersen. Zijde en Ready-to-wear en Accessoires rapporteerden van omzetstijgingen van respectievelijk 11 en 4,1 procent. Ook Parfum deed het goed met 16,9 procent in de plus. De divisie Horloges rapporteerde echter een daling van 11,6 procent, evenals de categorie Andere producten, met een percentage van 2,9 procent in de min. De hoogste stijging per regio werd gerapporteerd in Europa, met een totaal van 8,2 procent bij constante wisselkoersen. In thuisland Frankrijk steeg de omzet met 7,1 procent in het vierde kwartaal, terwijl de overige Europese landen de omzet met 9 procent zagen stijgen. Ook in Japan steeg de omzet flink met 8,9 procent. De overige Aziatische landen rapporteerden een stijging van 4,4 procent. In de Verenigde Staten boekte Hermes een 5,5 procent omzetstijging.

Voor het gehele jaar rapporteerde Hermès een omzetstijging van 7,4 procent op alle categorieën. Lederwaren en Zadels steeg het hardste met 14 procent, terwijl Horloges (3,2 procent) en Zijde en Textiel (0,8 procent) verliezen boekten. In 2016 steeg de omzet in Europa (zonder Frankrijk) het meest met 9,2 procent, gevolgd door Japan met 8,6 procent. Frankrijk en Overige Regio’s zagen de omzet het minst hard stijgen met respectievelijk 5,2 procent en 4,8 procent. In alle regio’s behaalde Hermes een omzetstijging van 7,4 procent.

Hermès verwacht voor het volledige fiscale jaar dat de operationele winst iets hoger zal zijn dan in 2015. Op middellange termijn zet de Hermès Group nog steeds in op een omzetgroei bij constante wisselkoersen, ‘ondanks economische, geopolitieke en monetaire onzekerheden wereldwijd’. De officiële jaarcijfers worden in maart bekendgemaakt.

Hermès