Luxe modehuis Hermès boekte in het tweede kwartaal van het lopende boekjaar een omzetstijging van 6,2 procent naar 1,25 miljard euro. Bij constante wisselkoersen steeg de omzet met 8,1 procent, boven de verwachtingen van analisten.

Het bedrijf dankte de stijging aan aanhoudende groei in de Japanse, Franse en Noord- en Zuid-Amerikaanse markten en blijvende vraag naar lederwaren.

In het eerste kwartaal steeg de omzet met 6,1 procent, maar schommelingen in wisselkoersen kostten het luxe bedrijf 25 miljoen euro in omzet in het eerste halfjaar, aldus Hermès.

De omzet in de Franse thuismarkt groeide, ondanks de onzekerheid veroorzaakt door de terroristische aanslagen in het land, met 8,9 procent bij constante wisselkoersen. In de rest van Europa steeg de omzet met 6,7 procent. Noord- en Zuid-Amerika boekten een groei van 12,1 procent, terwijl Japan de omzet met 7,3 procent zag stijgen. In de rest van de Azië-Pacific regio groeide de omzet met 6,7 procent.

De omzet van lederwaren en zadelmakerswaren steeg met een ’opvallende’ 15,2 procent, dankzij de aanhoudende populariteit van iconische tassenmodellen als Birkin en Kelly, maar ook van modellen als Constance, Halzan en Lindy. Daarentegen daalde de omzet van ready-to-wear en accessoires met 3,9 procent, terwijl zijden sjaals en stoffen een daling van 6,5 procent boekten.

Hermès verwacht dat de omzetgroei dit boekjaar lager zal uitvallen dan de 8 procent die het eerder had voorspeld. Dit komt door de economische, financiële en politieke onzekerheid die momenteel heerst, aldus het bedrijf in een persverklaring. Wel verwacht het een iets hogere operationele winststijging dan in dezelfde periode vorig jaar dankzij het gunstige effect van de dekking van wisselkoersrisico’s.

Hermès publiceert de resultaten voor het eerste halfjaar op 14 september.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN