• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Hermès boekt winst van 13 procent in H1

Hermès boekt winst van 13 procent in H1

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

De resultaten van Hermès waren beter dan gedacht in het eerste half jaar van 2016. De Hermès Group behaalde een omzet van 2,4 miljard euro, wat neerkomt op een stijging van 7 procent bij constante wisselkoersen. De winst steeg met maar liefst 13 procent tot 545 miljoen euro.

Geen tijd om het hele artikel te lezen? Scroll verder naar beneden voor een korte samenvatting.

De omzet steeg in alle regio’s wereldwijd. Japan deed het uitstekend met een omzetstijging van 10 procent, dankzij het het verbeterde distributienetwerk en ondanks de sterke yen. De regio Azië zonder Japan groeide met 5 procent, mede na de heropening van de winkel in Singapore. Ondank de moeilijke marktomstandigheden in Hongkong en Macao steeg de verkoop.

De Verenigde Staten heeft ook nog steeds te maken met een onzekere markt en profiteert vooral van de uitbreidingen en renovaties van vorig jaar, wat resulteerde in een omzetstijging van 8 procent. Ook Europa zag een groei van 8 procent, ondanks de nare gebeurtenissen in Frankrijk.

545 miljoen euro winst voor Hermès

De groei werd voornamelijk gedreven door de succesvolle categorieën lederwaren en zadels, die daarmee de belangrijkste categorie vormen binnen de groei. Er werd een opmerkelijke groei van 16 procent gerapporteerd, vooral door het succes van de collecties en door het diverse aanbod van modellen. Vooral de tassen Constance, Halzan en Lindy verkochten goed, samen met de klassiekers Birkin en Kelly. Hermès wist de stijging goed te benutten en heeft de aanhoudende productie weten voort te zetten. Ook is de capaciteit toegenomen op drie productielocaties: Charente, Isère en Franche-Comté.

De andere categorieën deden het overigens een stuk minder goed. Ready-to-wear en Accessoires zagen de omzet met 2 procent dalen, ondanks de succesvolle lanceringen van de vrouwen prêt-à-porter lijn en schoenencollecties. De categorie Zijde en Textiel had last van de nare gebeurtenissen in Europa en de vertraagde omzet in Groot-China en de Verenigde Staten, wat resulteerde in een daling van 7 procent. Door de lanceringen van nieuwe parfums steeg de parfumdivisie met 4 procent. De categorie Horloges is stabiel met een stijging van 1 procent, al heeft het nog steeds last van de uitdagende markt in Azië. De overige lijn, waaronder Juwelen, Art of Living en Hermès Table Arts daalde met 2 procent.

Hermès schrapt middellangetermijn doelstelling

Het bedrijfsresultaat steeg met 11 procent tot 827 miljoen euro, tegenover 748 miljoen euro een jaar eerder. De operationele marge, die goed was voor 33,9 procent van de omzet, steeg met 1,4 punten ten opzichte van een jaar eerder. Dat was voornamleijk het gevul van gunstige exchange hedges van vorig jaar. De netto-inkomsten stegen met 13 procent tot 545 miljoen euro en waren goed voor 22,3 procent van de omzet. Aan het eind van juni waren er 12.510 mensen werkzaam voor Hermès, waarvan 7,683 in Frankrijk.

Bij de halfjaarcijfers liet Hermès weten zich vooral te richten op een langetermijnstrategie. De omzetdoelstelling voor de middellange termijn wordt echter losgelaten. "Als we eerlijk en transparant zijn, zien we het eerste halfjaar resultaten die beter waren dan we verwacht hadden, maar er is veel onzekerheid over de hele wereld en ‘rigiditeit van cijfers’ en dat betekent dat we minder flexibel zijn," zei CEO Axel Dumas in een conference call volgens Bloomberg. Hij doelde op de onzekere markt in Azië en de economische gevolgen van terroristische aanslagen zoals in Frankrijk.

Hermès zal niet langer uitgaan van een jaarlijkse omzetgroei van 8 procent, tegen constante wisselkoersen. In plaats daarvan ‘handhaaft het een ambitieuze doelstelling voor de omzetgroei’. Dumas verwacht dat de winst van het luxelabel in de tweede helft van het jaar lager zal zijn dan het eerste half jaar.

In het kort:

  • Hermès omzet H1 2016 omzet stijgt naar 2,4 miljard euro (7 procent)
  • De winst steeg met maar liefst 13 procent tot 545 miljoen euro
  • Het bedrijfsresultaat steeg met 11 procent tot 827 miljoen euro (H1 2015: 748 miljoen euro)
  • Hermès laat middellange termijn doelstelling los en focust op langertermijn doelen

Beeld: Hermès, Facebook Hermès

Hermès