Hema tevreden met nieuwe omzetresultaten ondanks rode cijfers

Het gaat naar omstandigheden weer een stukje beter met Hema. Hoewel het bedrijf in het tweede kwartaal van dit jaar een omzetwinst van acht procent ten opzichte van vorig jaar wist te behalen, blijft het bedrijfsresultaat teruglopen. Dit maakte Hema donderdag bekend in een persbericht.

De netto omzet steeg van 247,6 miljoen euro in Q2 2014 naar 267,3 miljoen euro in Q2 2015. Daarbij kwam het genormaliseerde EBITDA in Q2 2015 uit op 15,3 miljoen euro tegen 20,7 miljoen in Q2 2014. Dit komt als gevolg van een lagere brutomarge en hogere operationele kosten. Lagere prijzen werden gehanteerd en klanten kregen meer korting tijdens de kortingsperioden. CEO Tjeerd Jegen vertelt aan Retailnews dat dit volgend jaar nog wel door zal gaan, maar dan wel zo gedoseerd mogelijk. “Onze winkels moeten geen bazaars worden,” aldus de CEO.

Hema moet nog veel doen om resultaten structureel te verbeteren

“‘We zijn tevreden met de omzetgroei die we in het tweede kwartaal van dit jaar hebben gerealiseerd. Hoewel de eerste resultaten bemoedigend zijn, is er in de rest van het boekjaar nog veel werk te doen om de resultaten structureel te verbeteren.” Jegen benadrukt dat de transitie van Hema stevig wordt doorgezet. Het reduceren van de voorraden, verbeteren van de productbeschikbaarheid en productiviteit in de winkels hebben daarbij prioriteit.

Hoewel Hema nog steeds verlies draaide, wist het bedrijf wel zijn netto verlies te verlagen ten opzichte van vorig jaar. Het netto verlies van Q2 2014 bedroeg 30,1 miljoen euro, dit jaar is dat 19 miljoen. De onderneming geeft als verklaring de daling van de financieringskosten. Toch blijft het totale verlies van het afgelopen half jaar 38,5 miljoen euro.

Hema werkt al een hele tijd aan het weer gezond maken van de onderneming. Het winkelconcept is helemaal omgegooid en het is druk bezig met internationale expansie. Vorige week werd de vierde vestiging in Groot-Brittannië geopend. Inmiddels heeft Hema bijna 700 winkels in onder andere Frankrijk, Duitsland en Spanje. In deze landen werd dankzij de opening van nieuwe winkels een flinke omzetgroei geboekt. Met vijf nieuwe winkels steeg de omzet in Frankrijk met 23,9 procent, in Engeland en Spanje 29 procent en Duitsland met dertien procent.

Lichte teruggang omzet Hema België en Luxemburg

In België en Luxemburg daalde de omzet licht, maar dit had te maken met het ombouwen van de winkels naar het nieuwe concept. In het persbericht wordt duidelijk dat deze ombouwfase nu is afgerond. Het bedrijf hoopt hier in de tweede helft van dit jaar nog profijt van te hebben.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN