• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Hema: omzet en bedrijfsresultaat groeien in Q3

Hema: omzet en bedrijfsresultaat groeien in Q3

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

In het derde kwartaal is de netto-omzet van Hema met 8 procent gestegen. De omzet bedroeg in het derde kwartaal 292,8 miljoen euro tegenover 271,1 miljoen euro in 2014. Het genormaliseerde EBITDA kwam uit op 23,5 miljoen euro tegenover 22 miljoen euro in 2014. Dat komt neer op de eerste stijging van het driemaandelijkse genormaliseerde EBITDA in drie jaar. De like-for-like omzet steeg met 5,3 procent, terwijl er een jaar geleden nog een daling van 6,8 procent was in het derde kwartaal.

Tjeerd Jegen, CEO van Hema, laat weten: “In het derde achtereenvolgende kwartaal is de like-for-like omzet gestegen. In alle productcategorieën hebben we beter gepresteerd dan de markt en we hebben het aantal klantbezoeken en transacties verder weten te verhogen. We zijn tevreden over de omzetontwikkeling en de stijging van het genormaliseerde EBITDA.”

Door de opening van 7 nieuwe winkels in Frankrijk in een jaar tijd en een hogere like-for-like-omzet steeg de netto-omzet in dat land met 35,6 procent naar 18,3 miljoen euro, tegenover 13,5 miljoen euro in 2014. Als gevolg van een geslaagde ombouwoperatie van de winkels in België en Luxemburg steeg de omzet in het derde kwartaal met 2,6 procent naar 35,8 miljoen euro, tegenover 34,9 miljoen euro in 2014. “Hema blijft inzetten op internationale expansie , waarbij het zich met name richt op het openen van winkels op high traffic locaties zoals onlangs op het treinstation New Street in Birmingham in het Verenigd Koninkrijk,” laat het warenhuis weten.

Het genormaliseerde EBITDA steeg als gevolg van de like-for-like omzet met 6,8 procent naar 23,5 miljoen euro tegenover 22 miljoen euro in het derde kwartaal van 2014. De brutomarge had te lijden onder de opruimingsactiviteiten om overtollige voorraden te verlagen en de sterke dollar.

In het derde kwartaal kwam het nettoverlies uit op 28,8 miljoen euro tegenover 14,8 miljoen euro in 2014. Het nettoresultaat was het gevolg van eenmalige kosten voor een akkoord met de VAB (Vereniging Aangesloten Bedrijven, de vereniging van franchisenemers): 14,5 miljoen euro. Zonder de voorziening zou het nettoverlies zijn uitgekomen op 10,3 miljoen euro, zegt Hema, wat een verbetering is van 4,5 miljoen euro ten opzichte van vorig jaar.

CEO Jegen houdt wel een slag om de arm: “Er is nog veel werk aan de winkel en we blijven ons daarom richten op het structureel verbeteren van de organisatie en de financiële resultaten.”

Naast nieuws over de kwartaalcijfers kwam Hema ook met het bericht dat het warenhuis overeenstemming heeft bereikt met VAB (Vereniging Aangesloten Bedrijven, de vereniging van franchisenemers). De arbitrageprocedure is beëindigd en ook alle lopende geschillen zijn opgelost. Dat kost Hema wel 18,5 miljoen euro, maar uiteindelijk ‘hebben beide partijen hun vertrouwen uitgesproken in een positieve toekomst’.

“In het streven om onze ambities waar te maken is samenwerking de sleutel voor de toekomst. We hebben nu kans gezien om verregaande afspraken te maken over onze samenwerking en vinden het van groot belang dat deze niet overschaduwd worden door discussies uit het verleden. We hebben elkaar kunnen vinden in het wederzijds belang om van Hema een gezond en sterk bedrijf te maken. We zullen samenwerken en hebben afgesproken met elkaar mee te blijven denken om dit te realiseren. Ik zie de toekomst dan ook met vertrouwen tegemoet,” laat CEO Tjeerd Jegen weten.

Henri Witte, voorzitter VAB is blij dat de van oudsher aanwezige goede onderlinge relatie tussen Hema en haar franchisenemers hersteld is. “Er zijn nu duidelijke afspraken gemaakt. Deze vormen een gezamenlijke drijfveer voor een succesvolle samenwerking, zodat wij in gezamenlijkheid de ambities van Hema waar kunnen maken. Ik zie dan ook uit naar onze hernieuwde samenwerking en een glansrijke toekomst voor Hema.”

HEMA