• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Hema boekt hogere netto-omzet in tweede kwartaal 2019

Hema boekt hogere netto-omzet in tweede kwartaal 2019

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Hema boekte in het tweede kwartaal van het lopende boekjaar een netto-omzet van 296,4 miljoen euro, een stijging van 3,5 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Daarnaast groeide de vergelijkbare omzet met 1,6 procent. Het bedrijf dankte de stijging aan de omzetgroei van huishoudelijke artikelen en verzorgingsproducten en de groei met dubbele cijfers van de online activiteiten, zo meldt Hema in het persbericht.

De EBITDA bedroeg 47,8 miljoen euro, terwijl deze in het tweede kwartaal van 2018 op 15,3 miljoen uitkwam. Dankzij de effecten van de nieuwe IFRS lease verslaggeveingsstandaard is dat bedrag flink toegenomen, maar zonder deze nieuwe lease mee te rekenen steeg de EBITDA met 1,3 procent ten opzichte van vorig jaar.

Het nettoverlies van de winkelketen bedroeg in het tweede kwartaal 14,1 miljoen euro. Volgens Hema zijn de eerste twee kwartalen ‘traditioneel zwakkere periodes voor retailers’, hetgeen het verlies verklaart. In het tweede kwartaal van 2018 bedroeg het nettoverlies 10,2 miljoen euro. Zonder de effecten van de IFRS lease zou het nettoverlies zijn uitgekomen op 11 miljoen euro.

Netto omzet Hema steeg in Q2 2019 met 3,5 procent naar 296,4 miljoen euro

”Hema heeft goed gepresteerd in het tweede kwartaal, ondanks de negatieve gevolgen van het uitzonderlijk warme weer in de laatste twee weken van het kwartaal,” zei topman Tjeerd Jegen in het persbericht. Hij benadrukte naast de toename van de online omzet ook de positieve ontwikkeling van de internationale groei, waar in alle landen een vergelijkbare omzetgroei plaatsvond.

Zo begint Walmart deze week met de online verkoop van Hema producten in de Verenigde Staten en zijn er in de eerste 15 Franprix supermarkten in Frankrijk aparte Hema-schappen gekomen. “We hebben de ambitie om het aantal strategische samenwerkingsverbanden verder uit te breiden en in dat kader voeren we gesprekken met potentiële partners in Europa, Azië en Noord-Amerika,” aldus Jegen in het bericht. Daaraan voegde hij toe dat het bedrijf vanaf het tweede kwartaal alleen nog maar duurzaam katoen gebruikt.

Foto: Hema NL

HEMA