Hennes & Mauritz heeft in het eerste kwartaal een omzetstijging van 15 procent (inclusief btw in lokale valuta) geboekt. De omzet exclusief btw steeg met 25 procent en kwam uit op 40.276 miljoen Zweedse kronen (4.324 miljoen euro). De brutowinst steeg met 26 procent, wat overeenkomt met een brutomarge van 55,2 procent.

Het eerste kwartaal werd gerekend vanaf 1 december 2014 tot en met 28 februari 2015. De winst na financiële posten steeg met 35 procent en de winst van de H&M Group steeg na belastingen tot 3.613 miljoen Zweedse kronen (387,9 miljoen euro). Dat komt neer op 2,18 Zweedse kroon (0,23 euro) per aandeel en betekent een stijging van 36 procent. De eerste H&M-winkel in het Taiwanese Taipei heeft goede resultaten geboekt sinds de opening medio februari.

In reactie op de kwartaalcijfers laat CEO Karl-Johan Persson weten: “We hebben een zeer goede start gemaakt in 2015 – zowel in omzet als in winst. Ons aantrekkelijke aanbod voor de klant en de sterke expansie, zowel via de winkels als online, evenals onze inzet voor continue verbetering, zijn de redenen voor de toegenomen groei van het marktaandeel en een goede winst.”

De omzet in de periode 1 tot 21 maart 2015 steeg met 9 procent in lokale valuta ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De H&M Group is van plan om 400 nieuwe winkels te openen (netto) voor het boekjaar 2014/2015. Naast de nieuwe winkelopening in Taiwan in februari, zullen ook Peru en Macau nieuwe H&M-winkels openen in het eerste halfjaar. Voor het tweede halfjaar staan er winkelopeningen in Zuid-Afrika en India op het programma. Tevens worden er 9 nieuwe online winkels geopend in 2015: in het voorjaar komen er webwinkels in Portugal, Polen, Tsjechië, Roemenië, Slowakije, Hongarije, Bulgarije en België. In het najaar komt er ook een online winkel in Zwitserland.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN