• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Gucci’s herleving: nieuwe creatief directeur, betere resultaten

Gucci’s herleving: nieuwe creatief directeur, betere resultaten

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Gucci is momenteel één van de meest besproken luxemerken. Het modelabel onderging afgelopen jaar een enorme metamorfose en wist voorgoed afscheid te nemen van haar stoffige imago. Hoewel die boost niet is terug te zien in Gucci’s financiële resultaten in het derde kwartaal, kan het alleen maar beter zijn dan voorgaande jaren. Sterker nog: het merk verwacht komend voorjaar de impact van de transformatie te kunnen zien in de cijfers.

Na jarenlange tegenvallende resultaten was het bij Gucci wel eens tijd voor een keerpunt. En wat voor een. Begin dit jaar beëindigde het Italiaanse modelabel onverwachts het contract van Frida Giannini, waarna CEO Marco Bizzarri een nieuwe, relatief onbekende creatief directeur aanstelde: Alessandro Michele. Met zijn nieuwste collectie vol vintage rokken, geeky jasjes en druk geprinte blouses, die in februari 2015 voor het eerst werd gepresenteerd, laat Michele zien dat Gucci een andere weg is ingeslagen.

Gemiddelde resultaten voor Gucci in Q3 na onverwachte groei in Q2

Gucci zag in het derde kwartaal een lichte omzetdaling van 0,4 procent, zo blijkt uit rapportcijfers van moederbedrijf Kering. De uitgaven door toeristen in West-Europa en Japan compenseerden slechts gedeeltelijk met de zwakte elders in Azië. De verwachte daling kwam na een verrassende omzetstijging van 4,6 procent in het tweede kwartaal en daarmee een grote vooruitgang van Gucci in de eerste helft van dit jaar.

“De vraag naar Gucci bij Chinese consumenten vertraagde in het derde kwartaal. De stijging van de verkoop in Europa en Japan compenseerde niet volledig met de lagere opbrengsten in China en Zuid-Korea,” verklaart Jean-Francois Palus, Managing Director bij Gucci. In West-Europa steeg de omzet vanaf juli met 27 procent ten opzichte van vorig jaar, in Japan met 24 procent.

Derde kwartaal is overgangsperiode voor Gucci

“Afgelopen maanden zaten we in de overgangsfase,” verklaart Kering financieel directeur Jean-Marc Duplaix. “We beginnen nu de resultaten van de reorganisaties bij Gucci te zien,” eraan toevoegend dat de nieuwe collecties vorige maand pas in de winkels terecht kwamen.

De mindere resultaten in het derde kwartaal zijn bovendien goed nieuws in vergelijking met de resultaten die Gucci afgelopen jaren behaalde. Het merk denkt komende maanden weer rendabele resultaten te behalen, waarbij het herstel van de omzet sneller zal zijn dan het herstel van de winstgevendheid, zo melden analisten. Hoewel er nog veel werk aan de winkel is voor Gucci, verwacht Duplaix in het voorjaar van 2016 voor het eerst de impact van de ‘Michele Cure’ terug te zien.

Alessandro Michele
Gucci
Kering