Gucci grootste stuwer van 27,1 procent omzetgroei Kering

Het momentum bij Kering blijft doorzetten, zo blijkt uit de kwartaalcijfers van het huidige boekjaar. Niet alleen Gucci, maar ook Saint Laurent en Balenciaga zagen in de eerste drie maanden van het financiële jaar de omzet flink toenemen. Gucci stuwt de groei het meest aan met een toename van 37,9 procent.

“Kering heeft vastgehouden aan het uitzonderlijke momentum in het eerste kwartaal,” aldus François-Henri Pinault, CEO van de luxegroep, in het verslag. “Met het nieuwe luxe pure player profiel, heeft de groep beter gepresteerd dan de markt die goed georiënteerd is. Gucci, Saint Laurent, Balenciaga hebben een hoog doel gezet binnen de groep die in zijn geheel flinke groei leverde. In de balans van het gehele jaar, hebben we te maken met een hoge vergelijkingsbasis en een uitdagend milieu met betrekking tot de wisselkoersen, maar we hebben vertrouwen in de vaardigheden van alle huizen om het beter te te blijven doen dan de concurrenten, terwijl ze gebruik maken van innovatie en creatieve durf.”

Kering behaalde in het eerste kwartaal een omzet van 3,1 miljard euro. Dit betekent een omzetstijging van 27,1 procent ten opzichte van het eerste kwartaal in het vorige boekjaar. Vooral in Noord-Amerika en in de Asia Pacific zag de groep de omzet flink stijgen, met 54,3 en 42,2 procent bij gelijk aantal winkels. De online verkoop van de groep verdubbelde zelfs het afgelopen kwartaal, zo meldt het verslag, maar exacte cijfers worden niet genoemd.

Gucci haalde in het eerste kwartaal 1,8 miljard euro binnen voor Kering dankzij een 37,9 procent omzetgroei. Yves Saint Laurent zag de omzet toenemen met 12 naar een bedrag van 408,2 miljoen euro. Bottega Veneta zag echter een daling van 6,8 procent binnen de groep die geniet van goed momentum. Het merk is vooral bezig om het distributienetwerk te optimalisering, zo meldt Kering. De andere merken die Kering in het portfolio heeft, waaronder Balenciaga, brachten gezamenlijk een omzet op van 463 miljoen euro door een stijging van 31 procent. Kering noemt in het verslag vooral de goede prestaties van Balenciaga in de segmenten ready-to-wear en schoenen.

Beeld: Gucci Facebook