• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Giorgio Armani blijft groeien in 2015

Giorgio Armani blijft groeien in 2015

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Giorgio Armani zag het bedrijfsresultaat in 2015 met 1,2 procent stijgen naar 513 miljoen euro, terwijl de omzet met 4,5 procent toenam naar 2,65 miljard euro. De Italiaanse luxe modegroep dankte de groei aan organische groei van alle merken en distributiekanalen.

Eerder dit jaar maakte Armani de omzetcijfers al bekend, maar komt pas later in het jaar met de netto winstcijfers. Wel liet het bedrijf weten zeer tevreden met de resultaten, en noemde deze zelfs ‘uitmuntend’.

De omzet uit groothandelsactiviteiten, inclusief licenties, steeg naar 4 miljard euro, vergeleken met 3,7 miljard euro in 2014. Armani, voorzitter en oprichter van het gelijknamige bedrijf, zei dat de coördinatie van distributiekanalen en een grotere rol van de handelspartners van de groep hadden geleid tot een verbeterd resultaat.

De groep investeerde in 2015 117,5 miljoen euro, maar hield toch ruim 640 miljoen euro aan liquiditeit over. In 2014 bedroeg de liquiditeit nog 500 miljoen euro. Hiermee wil Armani verder in zijn merken investeren om zijn ‘positie in de markt te versterken’.

Giorgio Armani groeit minder hard dan vorig jaar

Ondanks alle positieve geluiden voelt ook Armani - net als merken als Hugo Boss en Burberry - de effecten van de teruggelopen omzet in China en diverse groeimarkten, en de terroristische aanslagen in Europa. In 2014 boekte het bedrijf nog een omzetstijging van 16 procent, beduidend meer dan de groei van 4,5 procent van het afgelopen jaar.

Aan het eind van 2015 telde de groep 2,983 verkooppunten, waarvan 165 Giorgio Armani boetieks, 338 Emporio Armani winkels, 754 Armani Collezioni filialen, 238 A|X Armani Exchange filialen, 880 Armani Jeans vestigingen, 198 Armani junior winkels en 56 Armani|Casa winkels in ruim 60 landen. Daarvan zijn 429 direct eigendom van de groep.

Armani, die inmiddels 81 is en vorig jaar het 40-jarig bestaan van zijn bedrijf vierde, heeft nog steeds niets gezegd over zijn plannen voor de toekomst van het bedrijf. Hoewel analisten van mening zijn dat de groep klaar is voor een beursgang, lijkt daar voorlopig nog geen sprake van. Ook lijkt Armani, die nog steeds volledig betrokken is bij het bedrijf, nog niet van plan met pensioen te gaan.

Foto: Armani website

Giorgio Armani