• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Gap stelt teleur in Q1

Gap stelt teleur in Q1

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Na jarenlang de verwachtingen van Wall Street te hebben overtroffen, stelde Gap Inc. analisten en investeerders in het eerste kwartaal van 2015 teleur. De Amerikaanse modegroep zag de netto omzet met 3 procent dalen naar 3,66 miljard dollar (3,32 miljard euro), terwijl de nettowinst naar 329 miljoen dollar (299 miljoen euro) of 56 cent per aandeel zakte.

Hoewel de resultaten naar verwachting waren, ging men na 31 achtereenvolgende kwartalen van beter dan verwachte resultaten uit van een gunstiger resultaat. Aandelen in het bedrijf daalden als gevolg 1,4 procent, en zijn dit jaar al met 9,7 procent gezakt.

De merken Gap en Banana Republic kampen met afnemende belangstelling, terwijl het goedkopere merk Old Navy nog steeds als enige groeide. De vergelijkbare omzet steeg bij het merk met 3 procent, terwijl deze bij Gap en Banana Republic met respectievelijk 10 procent en 8 procent daalde.

Voor nieuwe CEO Art Peck, die in februari aan de topfunctie begon, komt de slechte prestatie van Gap niet als een verassing. “De resultaten van Old Navy geven mij vertrouwen - het team heeft de juiste formule gevonden en blijft de goede toon slaan die klanten lijkt te bevallen. Gap blijft een prioriteit, we leggen daar de nadruk op het herontdekken van het optimisme en de frisse Amerikaanse stijl waar het merk om bekend stond,” aldus Peck. Hij zei ook dat het bedrijf de kosten bij Gap beperkt, waaronder de marketingkosten, en verwacht volgend jaar verbetering te zien.

Gap