• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Gap omzet daalt opnieuw in Q1

Gap omzet daalt opnieuw in Q1

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more

Concurrentie van merken als Zara en H&M kost de Amerikaanse modegroep Gap al vijf achtereenvolgende kwartalen aan omzet. Topman Art Peck geeft toe dat het bedrijf ‘sneller moet schakelen’ en wil het operationele model ‘stroomlijnen’.

De groep zag de vergelijkbare omzet in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar met 5 procent dalen, terwijl de netto-omzet met 6 procent terugliep naar 3,44 miljard dollar (3,02 miljard euro). Analisten hadden volgens Reuters een gemiddelde daling van 2,6 procent verwacht.

Gap verwacht een winst per aandeel van 31 tot 32 cent, ver onder de 44 cent die analisten hadden voorspeld. De slechte berichten leidden tot een daling van 12 procent van de aandelen op de beurs.

Tijdens het kwartaal daalde de vergelijkbare omzet bij het merk Gap met 3 procent, terwijl Banana Republic en Old Navy de omzet met respectievelijk 11 procent en 6 procent zagen afnemen. Peck zei dat de groep van plan is te beoordelen hoe Banana Republic en Old Navy het buiten de Verenigde Staten doen, en zich te concentreren op markten met de meeste groeikansen.

Hoewel Peck voor dit voorjaar een verbetering had voorspeld, constateerde het bedrijf lager dan verwachte winkelverkeer in maart en april.

Gap zal tijdens de publicatie van de winstcijfers op 19 mei zijn verbeteringsplannen toelichten.

Gap