• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Furla omzet stijgt 30 procent in H1

Furla omzet stijgt 30 procent in H1

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Ondanks verminderde groei in het luxesegment, lijkt het Furla voor de wind te gaan. Het Italiaanse tassenmerk boekte in de eerste helft van het lopende boekjaar een omzetstijging van 30 procent naar 151,5 miljoen euro. Dat maakte topman Eraldo Poletto bekend in een interview met WWD. Winstcijfers werden niet bekend gemaakt.

Normaal gesproken publiceert het familiebedrijf, in handen van de Furlanetto familie, geen interimcijfers. Poletto wil het bedrijf echter ‘trainen te denken en te functioneren als een beursgenoteerd bedrijf, dus, mochten aandeelhouders ooit die stap willen zetten, dan is het bedrijf daarop voorbereid.’ Er zijn tot op heden echter geen concrete plannen voor een beursgang, aldus Poletto. Het bedrijf is ook niet op zoek naar investeerders; de expansie wordt zelf gefinancierd.

Hoewel Furla zich richt op het luxesegment wat creativiteit, winkeluitstraling en klantgerichtheid betreft, houdt het merk de prijzen lager dan het gemiddelde luxemerk. Dit zou het van de anderen onderscheiden en voor ‘verrassing, gezien de kwaliteit’ zorgen, zegt Poletto.

Forse buitenlandse expansie

Furla opende in het eerste halfjaar 39 winkels, met name in Europa, gevolgd door Azië-Pacific, de Verenigde Staten en Japan. In totaal telt het merk nu 437 filialen. Grote openingen vonden plaats op Fifth Avenue in New York en in het Ginza district in Tokyo. In November komt een opening in Rome, gevolgd door openingen in Shanghai en Londen in de eerste helft van 2016. De vergelijkbare omzet steeg in de eerste helft met 22 procent.

De grootste omzetgroei vond in de regio Azië-Pacific plaats. Daar steeg de omzet met 71 procent, gevolgd door Europa met 29 procent. In de Italiaanse thuismarkt groeide de omzet met 18 procent. Ondertussen steeg de omzet in de Verenigde Staten met 28 procent, terwijl deze in Japan - met 25 procent de totaalomzet de grootste markt van het merk - met 19 procent toenam. Volgens Poletto is de omzet in Japan tussen 2010 en 2014 verdubbeld. Het merk is daar al 25 jaar actief.

Furla werkt rustig door aan haar expansiestrategie, die een aantal jaar geleden werd ingezet. Volgens Poletto is het proces niet versneld, maar is het doel om in belangrijke steden actief te zijn. Het doel is nooit om ‘enorme’ winkels neer te zetten.

Furla is inmiddels actief in 100 landen en is mondiaal in zo’n 1.100 multibrand winkels verkrijgbaar. In Nederland is het het merk onder andere in de Bijenkorf verkrijgbaar.

Furla