Fors minder inkomsten voor CEO Burberry

Christopher Bailey, de CEO van modehuis Burberry, kreeg een stuk minder uitbetaald dan vorig jaar. Door het uitblijven van bonussen liepen zijn inkomsten met 75 procent terug. Dat blijkt uit de publicatie van de jaarcijfers.

In boekjaar 2015 kreeg de CEO een bedrag van 1,9 miljoen pond (2,4 miljoen euro). Een jaar eerder was dat nog 7,5 miljoen pond (9,5 miljoen euro).

De omzet daalde met 8 procent en de winst voor belastingen kwam 10 procent lager uit. Als gevolg van de niet gehaalde doelstellingen liep Baily een aantal bonussen mis, waardoor zijn jaarlijkse inkomsten flink terug liepen. ''Wanneer het bedrijf niet goed genoeg presteert, heeft dat zijn weerslag op wat wij ons personeel betalen,” stelde voorzitter John Peace in de jaarpublicatie. Naast CEO Christopher Baily kregen ook CFO Carol Fairweather en COO John Slim geen variabele beloning uitgekeerd. Slim zag zijn inkomsten terug lopen van 1,5 miljoen pond naar 813.000 pond en Fairweather kreeg dit jaar een salaris van 683.000 pond in plaats van 1,6 miljoen pond.

Burberry heeft het niet makkelijk; net als veel andere luxelabels heeft het last van de zwakke economie in China, de tegenvallende verkoop in Hongkong en de moeilijke marktomstandigheden in de Verenigde Staten. Tevens wordt de rol van Baily bekritiseerd: de CEO en creatief directeur bekleedt sinds het vertrek van CEO Angela Ahrendts twee posities tegelijk en zou daarbij aan bestuurlijke kennis tekort schieten.

Het Britse modehuis liet in mei al weten de komende drie jaar zo'n 100 miljoen pond bezuinigen. Het bedrijf gaat zijn retailactiviteiten stroomlijnen en neemt de logistiek onder de loep. De collecties moeten inkrimpen en er komt meer aandacht voor tassen en klantenservice.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN