• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Esprit H1: tientallen miljoenen verlies

Esprit H1: tientallen miljoenen verlies

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

De omzetdaling bij Esprit Holdings Limited blijft doorzetten, zo blijkt uit de gerapporteerde cijfers. In het eerste zes maanden van het huidige boekjaar nam de omzet af met 9,6 procent. Het bedrijf rapporteert daarnaast een nettoverlies van 954 miljoen Hong Kong dollars (99,8 miljoen euro).

Esprit meldt in het rapport dat de resultaten van het eerste halfjaar dan ook niet aan de verwachting van het management voldoen. “Handels omstandigheden bleven uitdagend. In een snel veranderende industrie hebben we een afname van klanten gemerkt in onze fysieke winkels en toegenomen concurrentie op onze e-commerce kanalen,” aldus het CEO Jose Manuel Martínez van Esprit in een persbericht. In totaal behaalde het bedrijf een omzet van 8 miljard Hong Kong dollar (840 miljoen euro) in het eerste halfjaar van het huidige financiële boekjaar. CFO van Esprit, Thomas Tang, benadrukt in een persbericht dat het nettoverlies van de groep vooral wordt veroorzaakt door een uitgave van 833 miljoen Hong Kong dollars door de beperking van China Goodwill en Customer Relationships vanwege de reductie van het bedrijf de afgelopen jaren.

Omzetdaling Esprit zet door in eerste halfjaar

De verkoop van de mannencollectie heeft de afgelopen zes maanden vooral een klap gehad. De omzet daalde in dit segment met 17,8 procent in lokale wisselkoersen. De daling in verkoop werd volgens Esprit Holdings Limited kracht bij gezet door de vermindering van winkelmeters die de collectie beslaat vanwege de slechte prestaties van de lijn. De damescollectie zag de verkoop afnemen met 8,7 procent in lokale wisselkoersen. Esprit Women zag vooral een afname terwijl de verkoop van Edc gelijk bleef in de eerste zes maanden.

In de eigen retailkanalen nam de omzet af met 13,5 procent. Dit is volgens het bedrijf onder andere te danken aan de reductie van winkelmeters waarop het merk aanwezig is.In het eerste halfjaar is het aantal winkels gereduceerd met 62. Ook werd de daling gestuwd door een nieuwe strategie in de Esprit outlet, zo meldt het bedrijf in het rapport. In deze outlet brengt het merk nu specifieke merchandise gericht op de outlets. In de groothandelsactiviteiten daalde de omzet met 9,6 procent. Deze daling is voornamelijk te danken aan de reductie van het aantal winkels (-9 procent) waar het merk aanwezig is.

In de grootste markt voor het merk, Duitsland, zag Esprit een omzetdaling van 8,2 procent. Het land levert 51 procent van de totale omzet op, 4 miljard Hong Kong dollar (418 miljoen euro). In de rest van Europa nam de omzet af met 8,7 procent naar een bedrag van 2,9 miljard Hong Kong dollar (303 miljoen euro). Asia Pacific zag de grootste afname, met een daling van 17 procent naar een omzet van 966 miljoen Hong Kong dollar (101 miljoen euro) De e-shop zag de minste daling, 2,5 procent. Online behaalde Esprit een omzet van 2 miljard Hong Kong dollar (218 miljoen euro). Het online segment draagt daardoor nu 26 procent bij aan de totale omzet van het merk.

Miljoenenverlies voor Esprit

Het bedrijf geeft aan voorzichtig te zijn met de verwachtingen voor het tweede halfjaar. Niet alleen door de slechter dan verwachte resultaten in het eerste halfjaar, maar ook omdat ‘de belangrijkste maatregelen betreffende product organisatie pas zichtbaar zijn aan het einde van dit fiscale jaar’. De groep geeft aan zich te blijven focussen op rationalisering van het distributienetwerk en het vergroten van verkoopproductiviteit zowel online en offline.

Beeld: Esprit SS18 / Esprit Holdings Limited

Esprit
Esprit Holdings Limited
MULTIMEDIA