• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Einde van Macintosh Retail Group nabij

Einde van Macintosh Retail Group nabij

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business |UPDATE

16:00 uur: de rechtbank in Limburg heeft uitstel van betaling verleend aan Macintosh Retail Group. Ook zijn de bewindvoerders aangesteld: John Huppertz van Paulissen Advocaten en Bart Meijs van Thuis & Partners. Zij gaan nu samen met het bestuur van het bedrijf kijken of een verkoop van Macintosh alsnog mogelijk is.

Het gaat al tijden slecht met Macintosh. Maandag erkende de retailgroep al dat de voorgenomen strategie volledig mislukt was, en dat een verkoop de enige optie was. Helaas bleek er geen geïnteresseerde te zijn om de retailgroep over te nemen. Gesprekken in de middag zouden tot de conclusie hebben geleid dat uitstel van betaling de enige optie was.

De rechter beslist vanmiddag over het verzoek van Macintosh. De surseance-aanvraag betreft alleen de holding, en niet de dochters van het bedrijf.

Bekijk ook onze Tijdlijn - Na bijna twee eeuwen is het einde nabij voor Macintosh Retail Group. Daar vind je alle gebeurtenissen in chronologische volgorde: van 1824 tot nu.

Woordvoerder van Macintosh Charles Huijskens is pessimistisch. “Het bedrijf is failliet,” zegt hij op BNR Nieuwsradio. “Het bedrijf is failliet,” zegt hij op BNR Nieuwsradio. Er zouden teveel schulden zijn om door te gaan. Bij aandeelhouders zijn er ook geen hoge verwachtingen over een mogelijke verkoop van verschillende bedrijfsonderdelen. “De waarde van het aandeel staat op nul,” laat een woordvoerder aan het Financieele Dagblad weten.

Macintosh stootte al verschillende ketens af om hoofd boven water te houden

Vanaf 2005 werden al verschillende ketens die onder de retailgroep vielen verkocht, waaronder Kwantum, Belcompany, Halfords, Nea (dochterbedrijf dat gespecialiseerd is in braces) en de winkels Brantano en Jones Bootmaker in het Verenigd Koninkrijk. Op deze manier hoopte Macintosh de schulden te verminderen. Dat lukte wel een beetje, maar het was niet voldoende; Kwamtu leverde slechts 1 miljoen euro boekwinst op. Ook viel de verkoop van Brantano erg tegen. De verkoop van alle ondernemingen tezamen leverde zo’n 64 miljoen euro op, en dat bedrag is gebruikt om de schulden af te lossen.

Uiteindelijk bleven alleen de schoenenwinkels in Nederland en België over. Vorig jaar arrangeerde Macintosh daarop al een herfinanciering, waarbij er nieuw kapitaal vrij kwam dankzij aandeelhouders Navitas (familie Zeeman), HB Capital (familie Blokker) en Arkelhave (Bastmeijer). De resultaten in november en eerste weken van december vielen echter nog steeds tegen, waardoor er bijna geen uitweg meer mogelijk was.

Momenteel ligt de schuldenlast op ongeveer 45 miljoen euro. Volgens analisten van SNS Securities zetten de banken Macintosh onder druk om van het bedrijf af te komen, zodat de schulden kunnen worden afgelost.“Dat bedrag wordt elke dag groter doordat het leverancierskrediet snel aan het krimpen is,” licht analist Gerard Rijk toe in het Financieele Dagblad. Volgens economoom David Tomic van de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) in dezelfde krant ‘is het niet de vraag of het bedrijf omvalt, maar wanneer’.

Maandag stelde Macintosh het al; consumenten vinden de weg naar online schoenenwinkels (zoals grote online speler Zalando) en daar hebben fysieke schoenenretailers last van. Het was voor schoenenwinkels moeilijk om goed te blijven draaien, zegt een woordvoerder tegen de Volkskrant. Het bedrijf heeft zelf ‘te laat ingezet op internet’. Een inhaalslag was daardoor niet meer realistisch.

’Management van Macintosh heeft online afslag gemist’

Volgens retailexpert Cor Molenaar lukt het Macintosh niet om zich te onderscheiden van de online concurrenten. “Er zijn geen onderscheidende merken, het is allemaal tien keer niets,” stelt hij in de Volkskrant. Volgens hem is de top van het bedrijf blijven hangen in oude businessmodellen en hebben de managers de online afslag gemist. “ Ze ontkenden en bagatelliseerden de veranderende markt. Klanten zijn kort van geest geworden. Ze onthouden niet precies bij welke winkel ze hun schoenen kopen. Ze hechten meer waarde aan een betrouwbare internetsite als Bol.com,” zegt hij in de krant.

Een woordvoerder van Macintosh stelt echter dat het te kort door de bocht is om de oude managementtop aan te wijzen als schuldige. “In algemene zin is de te late overstap naar internet de factor die het meest van invloed is geweest, maar er zijn zoveel meer factoren die meespeelden. Dat het slecht ging met onze winkels, moet in een breder perspectief worden gezet: veel retailbedrijven hebben het slecht,” reageert de woordvoerder in de Volkskrant.

”De situatie bij Macintosh gaat nu wel heel snel, al speelde het al wel veel langer,” zegt branchespecialist schoenen Dave Quadvlieg van Inretail tegen FashionUnited. “Er is sprake van overbewinkeling in Nederland. De traditionele schoenenwinkels moeten de koek nu delen, en het winkellandschap verandert. De consumenten moet je nu beter en anders bedienen. Sluiten de collecties van de schoenenretailers nog aan bij de consument?” Volgens Quadvlieg heeft het ook te maken met de positie van de ketens in het middensegment. “Wie voelt zich nog in het midden? De meeste consumenten kopen in het hoog-midden en het midden-laag segment.” De oplossing ligt in de cross channel stragegie, stelt de branchespecialist. “De ene keer wil de consument een paar schoenen online kopen, de andere keer wil hij juist weer een uitgebreid advies in de winkel. En dat gaat door elkaar. Voor zelfstandige ondernemers is het juist gemakkelijker om dit toe te passen.” Vervolgend: “De markt vraagt om nieuwe retailmodellen. Veel retailers gaan dit in 2016 uitrollen. Een aantal van onze aangesloten retailers heeft al wel geschakeld, maar een aantal nog niet. Een ding is zeker: nietsdoen is geen optie. Je moet meedoen in de snelheid van de consument.”

Aan het einde van 2014 werkten er zo’n 10.461 medewerkers voor Macintosh Retail Group, verdeelt over 5.746 voltijd banen. Het bedrijf is gevestigd in Nederland, maar ook actief in België en het Verenigd Koninkrijk.

Op dinsdag om 10:15 uur was het aandeel van Macintosh met 50 procent gedaald naar 0,06 eurocent. Het aandeel van Macintosh raakte maandag al tweederde van de waarde kwijt.

Beeld: Macintosh Retail Group


Macintosh