Eerste effecten van nieuwe strategie Tod’s S.p.A. te merken in H1

Met een omzet van 476 miljoen euro in het eerste halfjaar, is de omzet 1,3 procent lager uitgevallen bij Tod’s S.p.A. dan het eerste halfjaar van het vorige boekjaar. Dit blijkt uit de presentatie van de halfjaarcijfers.

Beweeg over de grafiek om meer te weten te komen.

“We verzamelen de eerste resultaten van het werk dat al gedaan is en we hebben de intentie dit werk te blijven te doen in de toekomst,” aldus CEO van de groep Diego Della Valle in het persbericht. Tijdens de laatste dag voor investeerders kondigde Tod’s S.p.A. een nieuwe strategie aan. Het afgelopen boekjaar sloot Tod’s S.p.A. het jaar af met een omzetdaling van 4,4 procent.

Omzet licht omlaag bij Tod's Spa in H1

Schoenenmerk Hogan blijkt de dalingen bij de andere merken te compenseren, door een omzettoename van 6,5 procent. Het merk rapporteerde een omzet van 105,2 miljoen euro, voornamelijk door een groei in Europa en China waar het merk bezig is met expansie. Tod’s zag de omzet dalen met 3,4 procent naar 256,2 miljoen euro, Roger Vivier met 2,3 procent naar 90,4 miljoen euro en Fay met 4,7 procent naar 24,7 miljoen euro. Het merk Tod’s is echter nog steeds goed voor 53,7 procent van de totale omzet, waar Hogan nog maar 22 procent van de gehele omzet opbrengt.

In het thuisland Italië daalde de omzet met 4,8 procent naar 138,4 miljoen euro, maar in de rest van het Europa steeg deze juist met 4,7 procent naar 124,9 miljoen euro. De enige andere regio waar Tod’s S.p.A. groei rapporteerde was China, met een lichte stijging van 0,6 procent naar 109,1 miljoen euro. In Amerika (Noord-, Midden- en Zuid-) viel de omzet met 9,8 procent naar een bedrag van 36,5 miljoen euro.

Het netto inkomen kwam na de eerste zes maanden van het huidige boekjaar neer op 33 miljoen euro door een daling van 3,1 procent.

Beeld: Tod's S.p.A. website