• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Donna Karan International verkocht aan G-III Apparel Group

Donna Karan International verkocht aan G-III Apparel Group

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Donna Karan. Photo: Dennis Van Tine / NurPhoto via AFP

LVMH heeft modebedrijf Donna Karan International van de hand gedaan. Het bedrijf is verkocht aan G-III Apparel Group, het moederbedrijf van Calvin Klein en Tommy Hilfiger. Er is 650 miljoen dollar (591 miljoen euro) voor de overname betaald, en de transactie staat gepland voor eind 2016 of begin 2017. Dat heeft LVMH bekendgemaakt.

Volgens Antonio Belloni, de managing director van LVMH was ‘de tijd rijp’ om Donna Karan te verkopen. “Wij geloven dat het merk DKNY een dynamische positie in de markt heeft, en toen G-III ons benaderde voor de verkoop van het merk, kwamen we tot de conclusie dat de tijd rijp was en dat G-III de juiste partij was om het merk verder te brengen. We zijn blij dat we een overeenkomst hebben bereikt met G-III, een bedrijf dat de expertise en capaciteit heeft om de distributie van het bedrijf te verbreden en het tot het volgende level van succes te leiden.” Hij roemt Donna Karan International voor het rijke erfgoed, wereldwijde erkenning en de hernieuwbare energie.

De CEO en voorzitter van G-III Morris Goldfarb zegt in een reactie: “Donna Karan International is een wereldwijd en iconisch modebedrijf. De esthetische lifestyle resoneert goed met de consument over de hele wereld. We zijn blij dat we deze sterke basis kunnen voortzetten, nu we proberen te profiteren van een aanzienlijke mogelijkheid in de markt. Donna Karan brengt schaalvergroting en diversificatie, terwijl het zorgt voor een incrementele groei in ons topportfolio van enkel van de beste modemerken in de wereld. We geloven dat goed gepositioneerd zijn om een toegevoegde waarde te creëren en behouden voor onze aandeelhouders, partners en klanten.”

Belloni voegt toe: “We zijn CEO Caroline Brown, creatief directeuren Maxwell Osborne en Dao-Yi Chow, het gehele management en de designteams dankbaar voor de strategische acties die een platform hebben gecreëerd dat de voortdurende groei van DKNY ondersteund.”

”Verkoop Donna Karen International is goed deal voor LVMH”

De overname financiert G-III door nieuwe leningen aan te gaan. Zo wordt er 75 miljoen dollar in eigen aandelen uitgegeven aan LVMH. Daarnaast moet de nieuwe eigenaar in 6,5 jaar tevens 75 miljoen dollar terug betalen. G-III heeft daarnaast een garantstelling van 525 miljoen dollar staan bij Barclays, en een lening van 450 miljoen dollar bij een looptijd van 6 jaar.

"De verkoop van DKNY is een manier om zich te ontdoen van een probleem op een moment dat de markt zwaar is en luxe bedrijven zich juist mild zouden moeten opstellen bij minder presterende bedrijven,” reageert Luca Solca, head of global luxury goods bij Exane BNP Paribas, tegenover New York Times. Toevoegend: “Het wegwerken van een verlieslatend bedrijf is het op een na beste na een turnaround, en beter dan ze in de groep laten als voortslepend probleem.”

John Huy, analist bij MainFirst Bank, stelt tegenover Business of Fashion dat de verkoop een ‘goede deal is voor LVMH’. “Zeker gezien het merk onder een aanzienlijke druk stond, niet alleen in de Verenigde Staten, maar ook in de afgelopen twaalf tot achttien maanden in Europa.” LVMH nam eerder al afscheid van slechtlopende bedrijven als Christian Lacroix fashion en Ebel Watches. Ook verkocht het bedrijf zijn minderheidsaandeel in Hermes International, nadat het luxebedrijf niet inging op voorschotten.

GIII Aparel is de nieuwe eigenaar van Donna Karan International

De nieuwe eigenaar van Donna Karan International heeft zich in de afgelopen jaren getransformeerd tot een kledingbedrijf met een breed portfolio, dankzij een diversificatiestrategie. G-III Aparel Group distribueert en produceert kleding en accessoires onder verschillende merken, licenties en private labels. Zo zijn er licenties met Calvin Klein, Tommy Hilfiger, Karl Lagerfeld, Kenneth Cole, Cole Haan, Guess, Jones New York, Jessica Simpson, Vince Camuto, Ivanka Trump, Ellen Tracy, Kensie, Levi's en Dockers. Verder heeft het bedrijf eigen merken, waaronder Vilebrequin, Andrew Marc, Marc New York, G. H. Bass Bas, Weejuns, G-III Sports by Carl Banks en Black Rivet. Verder heeft het modebedrijf ook licenties in de topsport, waaronder met National Football League, National Basketball Associationen en met meer dan 100 Amerikaanse hogescholen en universiteiten.

In februari van dit jaar tekende G-III Aparel Group een meerjarige licentieovereenkomst met PVH Corp, het moederbedrijf van Tommy Hilfiger en Calvin Klein. In de overeenkomst is afgesproken dat het modebedrijf de vrouwencollecties van Tommy Hilfiger gaat ontwerpen, produceren en distribueren in de Verenigde Staten en Canada. G-III is ook de licentiehouder voor Calvin Klein voor de sportlijn voor vrouwen, pakken, jurken, performance wear, handtassen, reiswaren en cold weather accessories. Daarmee is het modebedrijf de op een na grootste licentiehouder voor Calvin Klein.

In het eerste kwartaal kwam de nettowinst van G-III uit op 2,8 miljoen dollar, terwijl de nettowinst een jaar eerder in dezelfde periode uitkwam opt 6,8 miljoen dollar. De netto-omzet steeg naar 457,4 miljoen dollar, tegenover 433 miljoen dollar in het eerste kwartaal van 2015.

LVMH verkoopt Donna Karan International

In de afgelopen tien jaar heeft oud-eigenaar LVMH flink gesleuteld aan Donna Karan International. Zo werd de productie van de Donna Karan Collection stop gezet, om de focus te leggen op de goedkopere lijn DKNY. De gelijknamige oprichtster en creatief directeur nam in 2015 ook afscheid van het modehuis. In plaats daarvan kwam Jane Chung aan boord als vice president of design van DKNY en werden Dao-Yi Chow en Maxwell Osborne (oprichters en creatief directeuren van Public School, red.) aangesteld als hoofdontwerpers van DKNY. Een woordvoerder laat aan New York Times weten dat Chun, Osborne en Brown nog zeker tot aan de overname eind 2016 of begin 2017 werkzaam blijven bij het modebedrijf, tot de nieuwe toekomstplannen worden aangekondigd.

Sinds de aanstelling van Chun en Osborne heeft Donna Karan International ook gesneden in het retailnetwerk. Zo verdween de Madison Avenue flagshipstore en kwam er een nieuwe look voor de campagnes. De nieuwe look werd gepresenteerd in de in maart geopende winkel in Soho, en eerder deze maand opende DKI een nieuwe winkel in Las Vegas. Het managementteam kende in het afgelopen jaar veel wissels van de wacht; zo vertrok de voormalig president van DKNY Mary Wang en vertrok de directeur van de retaildivisie van DKNY Carol Sharpe. Daarnaast is chief image officer Hector Muelas, afkomstig van Apple, ook binnen het jaar weer vertrokken bij het bedrijf.

LVMH is sinds 2011 eigenaar van het Amerikaanse label. De oprichtster en creatief directeur Donna Karan wist het label tegen het eind van de twintigste eeuw tot een van de meest populaire merken te brengen. Maar na haar vertrek bij haar eigen bedrijf in 2015 zou het Franse bedrijf moeite hebben om Donna Karan International succesvol te houden. De relatie tussen de oprichter en LVMH heeft daar mogelijk ook aan bijgedragen; volgens Donna Karan zelf negeerde de nieuwe eigenaar haar na de overname volledig. In april liet LVMH weten dat de geschrapte lijnen DKNY Jeans en DKNYC -evenals Marc Jacobs International- van invloed waren geweest op de tot stilstand gekomen omzetcijfers in het eerste kwartaal in de mode- en lederwarendivisies.

Donna Karan International werd in 1984 opgericht. Vijf jaar later richtte Donna Karan DKNY op, dat inmiddels goed is voor een verkoopvolume van 300 miljoen dollar. Het modemerk ging in 1996 naar de beurs, waarna het in 2011 voor 643 miljoen dollar werd verkocht aan LVMH. Donna Karan International heeft hoofdkantoren in New York, Milaan en Hongkong. DKNY wordt verkocht in brand stores in Europa, de Verenigde Staten en Azië.

DKNY
Donna Karan International
LVMH