• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Desigual nadert 1 miljard omzet

Desigual nadert 1 miljard omzet

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Het Spaanse Desigual is dichtbij een felbegeerde omzet van 1 miljard euro. De volledige jaaromzet kwam uit op 963,5 miljoen euro, een stijging van 16,2 procent. Het is in lijn met het strategische plan dat het bedrijf heeft uitgerold, waarin de doelstelling is om het bedrijfsresultaat binnen 5 jaar te verdubbelen.

De winst voor belastingen en afschrijvingen (EBITDA) was beter dan een jaar geleden en staat op 261,5 miljoen euro, wat neer komt op een stijging van 8 procent ten opzichte van vorig jaar en een marge van 27,1 procent.

Het tweede halfjaar werd gekenmerkt door sterke investeringen in winkelopeningen en de toegenomen promotionele activiteiten door de ongewone warme herfst en winter in 2014. De nettowinst na belastingen vertegenwoordigde 14 procent van de netto-omzet, wat neerkomt op een stijging van 4 procent ten opzichte van 2013.

Geld Eurazeo ging naar internationale expansie

De vijf belangrijkste Europese markten kennen een tweecijferige groei, benadrukte het Spaanse bedrijf deze week. Vooral Italië verdient een speciale vermelding. De resultaten in andere geografische gebieden, waar Desigual ook een hoge groei verwacht in de toekomst, waren ‘buitengewoon’. Dat was vooral het geval in Azië, waar de groei van 24 procent in 2014 voornamelijk te danken was aan Japan.

Het extra geld dat dankzij de investering van de Franse investeringsmaatschappij Eurazeo in 2014 werd binnengehaald –waarmee 10 procent van de 285 miljoen euro van het merk werd verworven- is ingezet om de internationalisering van Desigual te versterken. Tegenwoordig ligt zo’n 80 procent van Desigual buiten de nationale markt.

“Deze resultaten versterken de groei en de financiële kracht van het bedrijf, waarmee de traditionele beleidsvoering van 0 euro schuld en een kaspositie van 220 miljoen euro gehandhaafd blijft,” benadrukt Desigual in een verklaring.

Eurazeo steunt internationale expansie van Desigual

Met de investering heeft Eurazeo een belang van 10 procent in Desigual en behoudt oprichter Thomas Meyer de overige 90 procent. Het Spaanse bedrijf kreeg met de transactie een waarde van 2,7 miljard euro. Een beursgang behoort tot de mogelijkheden, liet CEO Virginie Morgon eerder in een interview met Reuters weten.

“Eurazeo zal de strategie van Desigual steunen. Dit houdt in, de uitbreiding in Europa en consolidatie van de internationale ontwikkeling die onlangs heeft plaatsgevonden,” liet het Franse bedrijf toen weten. Het merk gaat ook uitbreiden met nieuwe productcategorieën zoals accessoires, schoenen en producten voor het interieur. Volgens Morgon zijn de Verenigde Staten, Brazilië en Japan de drie markten waar grote kansen liggen voor het merk.

Het kleurrijke Spaanse merk Desigual werd in 1984 opgericht op Ibiza, door de Zwitser Thomas Meyer. Sindsdien de oprichting is hij de eigenaar en enige aandeelhouder van het merk. Aan het eind van 2013 telde het bedrijf 405 winkels in 109 landen.

Desigual