• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Definitieve jaarcijfers Van de Velde: lichte omzetdaling en winstgroei in 2017

Definitieve jaarcijfers Van de Velde: lichte omzetdaling en winstgroei in 2017

Door Marjolein Stormezand

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Van de Velde Groep, moederbedrijf van Marie Jo, Primadonna en Andres Sarda noemt boekjaar 2017 een overgangsjaar. De sterke winstcijfers van het verleden werden niet gehaald, maar er werd ingezet om verdere groei in de toekomst mogelijk te maken. Zoals ook al in de voorlopige jaarcijfers werd aangekondigd daalde de omzet op vergelijkbare basis over 2017 licht (0,6 procent tot 205,6 miljoen euro). De modegroep boekte in 2017 een winst van 33,9 miljoen euro, 0,3 miljoen euro meer dan het jaar ervoor. Dat blijkt uit het jaarverslag met definitieve cijfers 2017 van de groep.

De omzet in retail groeide 4,2 procent en wholesale kende een lichte teruggang van 0,1 procent (op vergelijkbare basis bij constante wisselkoersen). De omzet bleef volgens het bedrijf nagenoeg stabiel en daalde van 206,8 miljoen euro in 2016 naar 206,8 miljoen euro in 2017).

De kleine winstgroei van 33,6 miljoen euro in 2016 naar 33,9 miljoen euro in 2017 schrijft het bedrijf toe aan een ‘forse investering’ in mensen, systemen, processen en opleiding waardoor de sterke winstcijfers uit het verleden niet werden gehaald.

Van de Velde bespreekt in het jaarverslag het veranderende gedrag van consumenten en de invloed van de digitalisering op de merken van de groep, wat naar eigen zeggen de resultaten van de groep drukt. Herman Van de Velde Voorzitter van de Raad van Bestuur: “De digitalisering van de samenleving, het inruilen van de desktopcomputer voor de smartphone en de nog steeds verder voortschrijdende individualisering – inclusief de groeiende vraag naar personalisatie – en de verwachting van consumenten rond omni-channel blijven hoge eisen stellen aan retailondernemingen en bijgevolg aan Van de Velde. In dat verband ondervonden we een moeilijk retailklimaat in onze markten in 2017 voor onze fysieke winkels.”

Continu innoveren is onontbeerlijk om de competitiviteit van Van de Velde op middellange en lange termijn te behouden en te versterken. De groep startte in 2017 zijn innovatieprogramma en testte chatbots, mobile apps en augmented reality voor de online paskamer. In 2018 bouwen ze dit programma verder uit met als doel innovatie inclusief te maken binnen van de Velde. In het jaarverslag schrijft de groep: “We zijn er sterk van overtuigd dat de knowhow en expertise van externe partners en linken naar innovatieve ecosystemen meerwaarde bieden. Met de behoeften van de moderne consument als ankerpunt laten we vandaag en morgen in elkaar overvloeien.”

Over Van de Velde

Het Belgische Van de Velde is een internationale marktspeler op het gebied van luxe dameslingerie en bekend van merken als Prima Donna en Marie Jo. Het lingeriebedrijf werkt samen met 5.000 multibrandwinkels, zowel online als offline, met een sterke focus op kernmarkten Europa en Noord-Amerika.

Beeld: PrimaDonna Website

Andres Sarda
Marie Jo
PrimaDonna
Van de Velde