• Home
  • Nieuws
  • Business
  • De Bijenkorf ziet omzet met 7,4 procent stijgen in 2015

De Bijenkorf ziet omzet met 7,4 procent stijgen in 2015

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

De premium strategie van de Bijenkorf lijkt te werken. In het afgelopen jaar steeg de vergelijkbare omzet (exclusief nieuwe winkels) met 7,4 procent. Dat meldt de Bijenkorf.

Volgens CEO Giovanni Colauto heeft de nieuwe premium aanpak voor een groei gezorgd, al werden exacte omzetcijfers niet bekendgemaakt. De operationele winst steeg met 13,7 procent tot 16,5 miljoen euro in boekjaar 2015/2016, tegenover 14,5 miljoen euro in het 2014/2015. Dat bedrag is exclusief de herstructureringskosten voor de sluiting van de filialen van 1 miljoen euro.

Topman Giovanni Colauto laat in een toelichting weten: “De Bijenkorf heeft een gezonde financiële positie, de investeringen bedroegen afgelopen jaar 26,9 miljoen en zijn volledig gefinancierd door de interne operationele cashflow.”

Luxe strategie De Bijenkorf werpt zijn vruchten af

Zowel de fysieke filialen als de webwinkel droegen bij aan de positieve resultaten, stelt de Bijenkorf. Cijfers werden echter niet bekendgemaakt. “Ook op het vlak van omnichannel blijven we het spel steeds verbeteren; Online zijn Burberry, Kenzo, MaxMara, Maje, Sandro en uiteraard Nikkie toegevoegd. Recentelijk hebben we een verbeterde versie van onze mobiele website gelanceerd,” aldus de CEO. Ook zijn er tablets uitgerold in alle filialen. “Je kunt dan kiezen om het gratis thuis te laten bezorgen of in de winkel op te halen. We zien ook steeds vaker dat klanten deze service gebruiken uit oogpunt van gemak.”

Naast vernieuwing van de winkels wordt er ook geïnvesteerd in het personeelsleden. Colauto: “Het afgelopen jaar hebben we het trainingsbudget verhoogd, een individueel vitaliteitsbudget voor elke medewerker afgesproken in onze CAO en stapsgewijs zullen wij het jeugdloon fors verhogen. Het resultaat is gemotiveerde medewerkers en een forse stijging van de klanttevredenheid.” Vorig jaar werd er nog 1 miljoen euro uitgetrokken voor de opleidingen van het personeel.

Nieuwe merken stuwen omzetcijfers van de Bijenkorf

In het afgelopen jaar opende het luxe warenhuis op de parterre al een geheel vernieuwde beautyafdeling ‘Beauty World’. De verbouwing en het vernieuwde aanbod van merken en services zorgden direct voor een groei van de omzet, laat de Bijenkorf weten. De opening van de vernieuwde damesmode afdeling in Eindhoven met merken als Malene Birger, Samsøe & Samsøe, Kenzo en Acne had eenzelfde positief effect op de omzet. Maar wie denkt dat de positieve resultaten alleen te danken zijn aan internationale merken heeft het mis. Colauto: “La Dress doet het al jaren bijzonder goed, en afgelopen jaar hebben we het Nederlandse merk Nikkie geïntroduceerd.” Verder zijn in Amstelveen de cosmetica en lederwaren vernieuwd en zijn merken als Longchamp, Michael Kors, Bobbi Brown en MAC aan het assortiment toegevoegd, die eveneens de omzetgroei hebben doen groeien. “We hebben wederom vele mooie nieuwe merken geïntroduceerd, en dat zullen we blijven doen,” zegt topman Giovanni Colauto.

De Bijenkorf rolt premium strategie verder uit

Vorige week kondigde de Bijenkorf al een nieuwe stap in de implementatie van de luxe strategie aan. Tijdens een presentatie liet topman Giovanni Colauto al weten dat de Amsterdamse vestiging flink wordt verbouwd in de komende maanden. Zo wordt de parterre opnieuw wordt aangepakt, en dat er nieuwe afdelingen bijkomen zoals de Zwitserse horloges & Sieraden. Tevens zullen de eerste, tweede en derde verdiepingen een facelift ondergaan en die zullen tussen eind juli en eind september weer gefaseerd geopend worden. Daarnaast komen er veel nieuwe luxemerken bij, zoals Prada en Dior, waarmee de Bijenkorf naar eigen zeggen ‘de grootste luxeafdeling van de Benelux wordt’. Ook de filialen in Utrecht en Den Haag worden onder handen genomen, zo komt in er Utrecht een nieuwe etage en een vernieuwd restaurant bij en wordt het restaurant in Den Haag ook verbouwd.

In 2013 kondigde de Bijenkorf de ‘premium strategie’ aan: het warenhuis ging focussen op luxemerken en nam afscheid van een aantal filialen. Zo werden de winkels in Arnhem, Enschede, Groningen, Breda en Den Bosch gesloten. Tussen 2013 en 2018 wordt er maar liefst 200 miljoen euro geïnvesteerd in de premium strategie.

In het komende jaar rolt de Bijenkorf Amsterdam haar premium strategie verder uit. Zo krijgen de verdiepingen een make-over en komen er veel nieuwe merken bij. Meer weten? Lees het hier: 'De Bijenkorf zet premium strategie door met vernieuwde luxe afdeling'

Beeld: De Bijenkorf

De Bijenkorf