(advertentie)
(advertentie)
Burberry ziet winst groeien in H1, kondigt nieuwe strategie aan

In het eerste halfjaar van het financiële boekjaar heeft Burberry de operationele winst zien toenemen met 28 procent, zo rapporteert het bedrijf. Naast de cijfers van het afgelopen jaar maakt het luxemerk ook een nieuwe strategie bekend.

Operationele winst bedroeg in de eerste zes maanden 185 miljoen pond (209 miljoen euro). De omzet nam in deze periode toe met 9 procent naar een bedrag van 1,2 miljard pond (1,3 miljard euro).

“Ik ben tevreden met onze resultaten in dit halfjaar met sterke tweecijferige winstgroei. Consumenten reageerde positief op regenkleding en lederen goederen. De digitale kanalen zorgden voor groei in alle regio’s, gedreven door mobiel verkeer, terwijl de toename het grootste was in onze winkels in Asia Pacific. Ik zie er naar uit om verder te bouwen op onze sterke fundering terwijl we onze strategie implementeren om Burberry verder te helpen,” aldus Marco Gobetti, CEO van Burberry.

Winstgroei van 28 procent voor Burberry in H1

Vooral China en Groot-Brittannië stuwden de omzetgroei van Burberry, zo meldt het bedrijf. In beide gebieden was tweecijferige groei te zien, exacte cijfers worden niet genoemd in het bericht. Uitdagende markten zijn Korea en het Midden-Oosten waar een kleine afname van de omzet gerapporteerd werd. In Amerika werd eveneens een daling genoteerd mede door een afname van uitgaven door toeristen.

Consumenten reageerden volgens Burberry vooral goed op innovaties en nieuwe producten zoals de Car Coat en Tropical Gabardine trenchcoat in de categorie regenkleding. Groei in het segment accessoires werd voornamelijk gedreven door de verkoop van tassen en kleine lederen goederen.

Burberry kondigt nieuwe strategie aan, na positief H1

Vorige week werd Burberry al opgeschud door het bericht dat creatief directeur Christopher Bailey het merk zal verlaten eind 2018. Nu blijkt dat er meer veranderingen op de agenda staan bij Burberry. Het luxemerk heeft eveneens bekend gemaakt een nieuwe strategie te gaan voeren wat betreft producten, communicatie en klantervaring.

“Nu is de goede tijd om de volgende stap van Burberry’s transformatie te implementeren. Door onze producten en klantenervaring te vernieuwen bevestigen we onze positie in de luxemarkt en spelen we mee in het meest bevredigende en langdurige segment van de markt,” aldus CEO Marco Gobetti. “We hebben de fundering om op verder te bouwen het het team om de plannen realiteit te maken.”

Het aanbod van Burberry zal veranderd en vergroot worden om een complete look te bieden aan consumenten. Met luxe lederen goederen en accessoires wil Burberry nieuwe klanten trekken. Tegelijkertijd worden de lijnen van het merk versimpeld, aldus het bericht. Ook de distributiekanalen worden onder handen genomen. Groothandelsactiviteiten en retailers die niet in het luxe-segment vallen, passen niet meer bij de positie van het merk en zullen gerationaliseerd worden. Dit zal eerst in de Verenigde Staten gebeuren, gevolgd door Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Bestaande winkels krijgen een make-over en zullen hun luxe service verder uitbreiden. “Vandaag de dag is de luxe sector zoveel veranderd en de luxe consument vraagt om innovatie, curatie en opwinding van merken en creativiteit bij elke verandering,” aldus het persbericht.

Beeld: Burberry Website